In Natasja’s dans onderzoekt Figes het unieke karakter van de Russische identiteit en cultuur.
Natasja’s dans is een grootse en toegankelijke geschiedschrijving van de gouden eeuw van de Russische cultuur. Zowel beeldende kunsten, muziek, literatuur als filosofie komen aan bod. In een samenleving zonder vrijheid van meningsuiting was kunst een belangrijke uitlaatklep.
Figes neemt de lezer mee op een intrigerende reis. Van Poesjkin en Gogol in het begin van de 19e eeuw tot Pasternak en Sjostakovitsj in de jaren dertig van de 20e eeuw.
Orlando Figes is hoogleraar geschiedenis aan Birkbeck College, University of London. Zijn boek A People’s Tragedy – The Russian Revolution 1891 – 1924 (Tragedie van een volk), werd vele malen onderscheiden. In 2007 verscheen het eveneens veelgeprezen The Whisperers – Private Life in Stalins Russia (Fluisteraars).
Natasja’s dans is een grootse en toegankelijke geschiedschrijving van de gouden eeuw van de Russische cultuur. Zowel beeldende kunsten, muziek, literatuur als filosofie komen aan bod. In een samenleving zonder vrijheid van meningsuiting was kunst een belangrijke uitlaatklep.
Figes neemt de lezer mee op een intrigerende reis. Van Poesjkin en Gogol in het begin van de 19e eeuw tot Pasternak en Sjostakovitsj in de jaren dertig van de 20e eeuw.
Orlando Figes is hoogleraar geschiedenis aan Birkbeck College, University of London. Zijn boek A People’s Tragedy – The Russian Revolution 1891 – 1924 (Tragedie van een volk), werd vele malen onderscheiden. In 2007 verscheen het eveneens veelgeprezen The Whisperers – Private Life in Stalins Russia (Fluisteraars).