In dit standaardwerk over de meest schokkende periode in de moderne geschiedenis verklaart de prominente Israëlische historicus Saul Friedländer hoe Duitsland, één van de economisch en cultureel meest ontwikkelde landen ter wereld, zich tijdens de Tweede Wereldoorlog schuldig kon maken aan genocide op de Europese Joden. In het eerste deel van Nazi-Duitsland en de Joden geeft Friedländer een meesterlijke synthese van vrijwel de gehele literatuur over de Jodenvervolging in Duitsland van 1933-1939. Als geen ander is hij erin geslaagd om in een vloeiende, meeslepende stijl te laten zien hoe gecompliceerd de geschiedenis van de Jodenvervolging is. Friedländer meent niet dat het Duitse volk behept was met een op fysieke eliminatie gericht antisemitisme. Wel toont Friedländer aan dat de aanwezigheid van traditioneel antisemitisme en onverschilligheid jegens het lot der Joden ertoe hebben bijgedragen dat de nazi's de Europese Joden op zo'n ongekende schaal konden vermoorden. In het tweede deel van het boek wordt de meest schrijnende episode uit de twintigste-eeuwse geschiedenis beschreven en geïnterpreteerd. De uitvoering van de Duitse vernietigingspolitiek en -maatregelen steunde enerzijds op de onderdanigheid van politieke autoriteiten, de hulp van lokale politieke organen en de medewerking of passieve houding van de bevolking, om te beginnen van haar politieke en geestelijke elites. Maar anderzijds steunde zij op de bereidheid van de slachtoffers om te zwichten voor bevelen, niet zelden met de hoop deze te kunnen verzachten of ze lang genoeg te overleven om aan erger te ontkomen. Doordat Friedländer recht doet aan alle facetten, geeft hij inzicht in de proporties, de complexiteit en de onderlinge verwevenheid van de vele componenten van deze geschiedenis. Zich baserend op een immens scala van documenten en een overweldigend koor van getuigenissen - voornamelijk uit dagboeken, brieven en herinneringen - weet hij te verijdelen dat wij de herinnering aan gebeurtenissen die ongehoord en weerzinwekkend zijn, als iets vanzelfsprekends zouden gaan beschouwen. In dit monumentale werk heeft de Holocaust zijn meest alomvattende beschrijving gevonden. Winnaar van de Vredesprijs van de Duitse Boekhandel 2007