Doodsdromen in de traditie van Jean Ray.
De verhalen van deze Gentse grootmeester tonen dat literaire verbeelding in Gent wederom een hoogtepunt bereikt. Droombezoeken aan een dodenstad, een oosterse geliefde, een gewilde apenschedel, een medische Faust, gastromische gevaren, een rattenkoning.
'Als men Ruyffelaert leest kan men er niet onderuit voortdurend aan Jean Ray te denken. Alleen: Ruyffelaert gaat verder dan Jean Ray.' (Het Volk)
'Zijn belangstelling voor het overlijden is symptomatisch voor zijn hoge beschavingsgraad. Je merkt bij hem altijd een enorme culturele achtergrond en de vrucht van een degelijke documentatie over het thema van het verhaal. Al beperkt hij zich sterk tot het thema "dood", toch schrijft hij heel afwisselende verhalen. Elk verhaal biedt je als het ware toegang tot een wereld.' (Peter Motte in De Tijdlijn).
De verhalen van deze Gentse grootmeester tonen dat literaire verbeelding in Gent wederom een hoogtepunt bereikt. Droombezoeken aan een dodenstad, een oosterse geliefde, een gewilde apenschedel, een medische Faust, gastromische gevaren, een rattenkoning.
'Als men Ruyffelaert leest kan men er niet onderuit voortdurend aan Jean Ray te denken. Alleen: Ruyffelaert gaat verder dan Jean Ray.' (Het Volk)
'Zijn belangstelling voor het overlijden is symptomatisch voor zijn hoge beschavingsgraad. Je merkt bij hem altijd een enorme culturele achtergrond en de vrucht van een degelijke documentatie over het thema van het verhaal. Al beperkt hij zich sterk tot het thema "dood", toch schrijft hij heel afwisselende verhalen. Elk verhaal biedt je als het ware toegang tot een wereld.' (Peter Motte in De Tijdlijn).