NW: twee simpele letters, de postcode van een ogenschijnlijk doodgewone wijk in Londen. Wie in de jaren zeventig in die wijk in het sociale woonproject Caldwell opgroeide had maar één doel: er zo snel mogelijk zien weg te komen.
Dertig jaar later hebben de Caldwell-kinderen Leah, Natalie, Felix en Nathan ieder een eigen leven opgebouwd. Ze leven alle vier in een eigen wereld, terwijl ze in werkelijkheid slechts een paar straten van elkaar verwijderd zijn: het dilemma van de moderne stad, waar het normaal is je buren niet te kennen. Op een middag in april verschijnt er een vreemdeling aan de deur van Leah, die haar om hulp vraagt en haar dwingt om haar zelfgekozen isolement te verlaten.
De stad van Leah, Natalie, Felix en Nathan is een ingewikkelde stad, even mooi als meedogenloos, waar de hoofdstraten in een woonwijk vaak benarde stegen aan het daglicht onttrekken, en waar een snelweg soms doodlopend kan zijn.
In NW, haar nieuwe, briljante en tragikomische roman, weet Zadie Smith als geen ander het moderne levensgevoel, bekend bij stadsbewoners overal ter wereld, op een schrijnende, maar tegelijk hilarische wijze neer te zetten. Het is een roman die even sprankelend en vitaal is als de stad zelf.
Zadie Smith (1975), geboren in Noordwest-Londen, is een van de belangrijkste schrijvers van de nieuwe Britse generatie. Voor haar lovend ontvangen romans Witte tanden, De handtekeningenman en Over schoonheid sleepte zij diverse prijzen in de wacht.
'Een hilarische en lyrische liefdesbrief aan Noordwest-Londen. NW is Zadie Smith in haar meest veelzijdige doorwrochtheid. Het is bijzonder geestig en tegelijk heel macaber. Dit is een grootse roman.'
the sunday telegraph
'Smith stelt in NW intelligente en indringende vragen over de immer groeiende kloof tussen arm en rijk, over schuld en verantwoordelijkheid, maar bovenal over de dagelijkse wreedheid van het moderne leven in de stad.'
usa today
'Als lezers over honderd jaar willen begrijpen waartoe de Engelse roman in staat was, en wat het leven in Engeland werkelijk inhield, zullen ze NW ter hand nemen, en erdoor gegrepen worden. nw is een vreugdevol, optimistisch, onstuimig meesterwerk; dit jaar zal er geen betere roman verschijnen, en volgend jaar vermoedelijk ook niet.'
philip hensher, the daily telegraph
Dertig jaar later hebben de Caldwell-kinderen Leah, Natalie, Felix en Nathan ieder een eigen leven opgebouwd. Ze leven alle vier in een eigen wereld, terwijl ze in werkelijkheid slechts een paar straten van elkaar verwijderd zijn: het dilemma van de moderne stad, waar het normaal is je buren niet te kennen. Op een middag in april verschijnt er een vreemdeling aan de deur van Leah, die haar om hulp vraagt en haar dwingt om haar zelfgekozen isolement te verlaten.
De stad van Leah, Natalie, Felix en Nathan is een ingewikkelde stad, even mooi als meedogenloos, waar de hoofdstraten in een woonwijk vaak benarde stegen aan het daglicht onttrekken, en waar een snelweg soms doodlopend kan zijn.
In NW, haar nieuwe, briljante en tragikomische roman, weet Zadie Smith als geen ander het moderne levensgevoel, bekend bij stadsbewoners overal ter wereld, op een schrijnende, maar tegelijk hilarische wijze neer te zetten. Het is een roman die even sprankelend en vitaal is als de stad zelf.
Zadie Smith (1975), geboren in Noordwest-Londen, is een van de belangrijkste schrijvers van de nieuwe Britse generatie. Voor haar lovend ontvangen romans Witte tanden, De handtekeningenman en Over schoonheid sleepte zij diverse prijzen in de wacht.
'Een hilarische en lyrische liefdesbrief aan Noordwest-Londen. NW is Zadie Smith in haar meest veelzijdige doorwrochtheid. Het is bijzonder geestig en tegelijk heel macaber. Dit is een grootse roman.'
the sunday telegraph
'Smith stelt in NW intelligente en indringende vragen over de immer groeiende kloof tussen arm en rijk, over schuld en verantwoordelijkheid, maar bovenal over de dagelijkse wreedheid van het moderne leven in de stad.'
usa today
'Als lezers over honderd jaar willen begrijpen waartoe de Engelse roman in staat was, en wat het leven in Engeland werkelijk inhield, zullen ze NW ter hand nemen, en erdoor gegrepen worden. nw is een vreugdevol, optimistisch, onstuimig meesterwerk; dit jaar zal er geen betere roman verschijnen, en volgend jaar vermoedelijk ook niet.'
philip hensher, the daily telegraph