De vrolijkste aankondigingen in het leven zijn die van een geboorte (zie deel II: Ode aan de Kerstmuziek) en die van een huwelijk (zie dit deel III). Dat was heel anders in deel I (Ode aan het Requiem), waar het om begrafenismuziek ging. Er is trouwens ook een overeenkomst tussen deel I en dit deel III: het gaat in die delen over tal-loze begrafenissen en over talloze bruiloften. Maar in deel II ging het in wezen om slechts één geboorte: die van Jezus Christus in de ‘Kerstnacht’. Nóg een verband: geboren worden (zie deel II) en sterven (zie deel I) doe je én in grote zwakheid, én in wezen helemaal alleen. Maar trouwen doe je met z’n tweeën. Zo vormen de thema’s van deel I, deel II en deel III samen een soort driemansdans, en voor die combinatie zou eventueel ook weer mooie muziek geschreven zou kunnen worden. De bruiloft – gewoonlijk het grootste feest dat mensen in hun leven meemaken, hetzij bij anderen of bij zichzelf. Ook een feest van bijzondere betekenis in de Bijbel, van de hof van Eden in het boek Genesis tot aan het nieuwe Jeruzalem in het boek Openbaring. Met als hoogtepunt natuurlijk de bruidegom en bruid in Psalm 45 én in het bijbelboek Hooglied. Vandaag is het traditionele huwelijk duidelijk op zijn retour. Maar het mysterie van de liefde tussen twee mensen, een liefde waar elk jaar weer miljoenen kinderen uit geboren worden – dat mysterie blijft. En zolang het bestaat, zullen er duizenden muziekwerken aan gewijd blijven worden. Dit boek biedt een selectie van de mooiste en belangrijkste bruidsmuziek ooit geschreven. Prof. dr. Willem J. Ouweneel (1944) is gepromoveerd in de biologie (Utrecht 1970), in de filosofie (VU Amsterdam 1986) en in de theologie (Bloemfontein 1993). Hij is emeritus-hoogleraar wetenschapsleer van de natuurwetenschappen en emeritus-hoogleraar systematische theologie. Op het terrein van zijn grote liefhebberij, de muziek en haar geschiedenis, heeft hij verscheidene werken gepubliceerd: Bach, Mattheüs en het drama (1994; in 2015 heruitgegeven als Dramatiek in Bachs Mattheus-Passion), Geschiedenis van de christelijke muziek (1996; hoofdredacteur), Een snoer van klanken: Honderd grootse componisten (2013), De weg van de hoogtijden (aan de hand van o.a. de cantates van Bach; 2021). Ook zijn boek Het paradijs (2020) bevat veel verwijzingen naar klassieke muziekwerken. En last but not least: Ouweneel heeft veertien jaar (1984-1998) een programma op Radio 4 gepresenteerd, hoofdzakelijk over de religieuze vocale muziek van Bach.