Ons samenleven staat onder spanning. Discussies over politiek en samenleving raken snel verhit, tegenstellingen worden scherper gesteld. Dat laat zich ook voelen in de klas en op school. Leraren en directies worden voor fikse uitdagingen geplaatst. Hoe moet je reageren op heftige of haatdragende uitspraken? Hoe geef je les over gevoelige thema's in het leerplan? Hoe ontmijn je polarisatie? Hoe voer je gesprekken over controversiƫle onderwerpen zonder dat de klas opvliegt?
Dit boek zoekt antwoorden op deze vragen. Pedagogische begeleiders, leraren, directies, lerarenopleiders en educatief medewerkers van vormingsorganisaties vinden in dit boek richtingwijzers en tips over het aangaan van moeilijke gesprekken en het bewerkstelligen van een open en democratisch klasklimaat.
'Omgaan met controverse en polarisatie in de klas' is een vrucht van het onderzoekswerk van het Vlaams Vredesinstituut, een onafhankelijke instelling voor vredesonderzoek bij het Vlaams Parlement. De opdracht van het Vredesinstituut is het publieke debat informeren en deskundigen ondersteunen op basis van wetenschappelijke inzichten.
Dit boek zoekt antwoorden op deze vragen. Pedagogische begeleiders, leraren, directies, lerarenopleiders en educatief medewerkers van vormingsorganisaties vinden in dit boek richtingwijzers en tips over het aangaan van moeilijke gesprekken en het bewerkstelligen van een open en democratisch klasklimaat.
'Omgaan met controverse en polarisatie in de klas' is een vrucht van het onderzoekswerk van het Vlaams Vredesinstituut, een onafhankelijke instelling voor vredesonderzoek bij het Vlaams Parlement. De opdracht van het Vredesinstituut is het publieke debat informeren en deskundigen ondersteunen op basis van wetenschappelijke inzichten.