Een deur wordt genereus opengegooid, kom binnen, wuift het. Doek na doek groeit de aanwezigheid, de ruimte van het atelier is bevolkt door personages van twijfelachtig allooi. Ze lijken deemoedig te poseren voor hun schilder, ze hebben zich gewillig zo gezellig opgesteld voor een lief groepsportret. Maar niet één weet onder een langdurige blik zijn onschuld te bewaren. Er woedt daar iets, zoveel is zeker. Elk gezicht verbergt een samenzwering, een kwaad geweten, elke plooi een groezelig verleden.
Na haar bezoek aan het atelier van Jef Blancke rustte Martha Heesen niet totdat ze die merkwaardige, intrigerende figuren hun geheimen had ontfutseld. Sommigen spreken veel en graag, anderen zijn even afwerend als hun tronie laat vermoeden. Al spelend bedeelde Heesen ze met een rol in een nog ongeschreven verhaal, waarin de schilder een verrassende entree maakt. Door hun vormende geschiedenis met pen en scalpel bloot te leggen, verbindt ze Blanckes werken tot een subtiel coherente reeks.
De vruchtbare samenwerking tussen de Vlaamse schilder en de Nederlandse schrijfster levert een boeiend stripverhaal op, waarin wonderlijke beelden geïllustreerd worden door een al even wonderlijke tekst.
Zinnelijk, uitdagend, verrassend.
JEF BLANCKE (Anderlecht, 1945) is romanschrijver en schilder. In 1993 debuteerde hij met de roman Een blokje om. Daarna begon hij verwoed te schilderen. In 2000 publiceerde hij opnieuw een roman: Holleweg. Naast talloze tentoonstellingen werden van hem door Uitgeverij P twee schilderboeken uitgegeven, van poëtische teksten voorzien. Voor het eerste, Jef (2005), werkte hij samen met André Sollie. Mensen (2008) resulteerde uit een samenwerking met Lief Vleugels. Ooggetuigen is het derde in de reeks.
MARTHA HEESEN (Oisterwijk, Noord Brabant, 1948) is – ook in Vlaanderen – voornamelijk bekend als schrijfster van kinder- en jeugdboeken. Haar boeken zijn spannend, geheimzinnig en droevig tegelijk. De hoofdpersonen zijn vaak eenzame kinderen die een geheim met zich meedragen. Zij verzamelde Zilveren Griffels en kreeg in 2004 voor Toen Faas niet thuiskwam een Gouden Uil. Voor haar laatste boek, Bajaar, ontving zij de Gouden Lijst. Zij schrijft ook voor volwassenen.