Op alles wat ik ben gaat over de blauwdruk van een jeugd. Over dubbelhartigheid, geloof en idolatrie, activisme en schuivende panelen. Een verhaal ook over waarheid en herinnering. Verrassend actueel, door het spoor naar politieke netwerken. ‘Ze was zeventien. Op de salontafel stond de glazen asbak waarin haar priesteroom zijn sigaren doofde. Ze stak Julians brieven met een lucifer aan. De vlammen krulden het papier op tot zwarte roosjes.’ Is ze het kind van de rekening of een kind van haar tijd? Voor Ellen bestaan de jaren tachtig uit twee werelden. De moderne school en het alternatieve café prikkelen haar nieuwsgierigheid. Maar thuis wacht moeder, met haar geloofsideeën en twee gezichten. In de hal luistert Ellen, naast een Mariabeeld, heimelijk naar gesprekken over de Vrouwe aller Volkeren. Wanneer ze een jongen ontmoet aan wie alles anders is, staat Ellen voor een dilemma dat haar blijvend verandert. Jaren later verdiept ze zich als journalist in de invloed van kerk en geloof. Wat werd voor haar verborgen gehouden, ‘verpakt in het kleed van devotie, met het masker van de Maagd Maria op’? Ellens zoektocht is er een met uitglijders, in haar werk en in de liefde. Peter WJ Brouwer is schrijver, vertaler en theatermaker. Hij studeerde Duitse Taal- en Letterkunde in Utrecht. Hij debuteerde als romanschrijver met Het Siamees moment (2017), gevolgd door Het oog van de kraanvogel (2021). Eerder publiceerde hij drie goed ontvangen dichtbundels. Brouwers werk verscheen in bloemlezingen, tijdschriften en feuilletons. Zijn werk is een aantal keren bekroond of genomineerd.