Oude vrienden

Als we na lange tijd ‘Oude vrienden’ ontmoeten is het weerzien hartelijk, en dit is zeker waar als we ‘door onze maçonnieke bril naar de antieke filosofen’ kijken. En dat is wat de auteur ons veelvuldig duidelijk maakt.

Dit boek weet de geïnteresseerde lezer op een aantrekkelijke en duidelijke wijze mee te voeren doorheen de boeiende wereld van de oud-Griekse filosofen. Van de Atheense straten - het geliefkoosde werkterrein van Socrates, over de Academia van Plato en het Lyceum van Aristoteles tot in de Tuin van Epicurus, leidt de auteur ons als een bekwame gids, doorheen het rijke en onuitputtelijke Griekse gedachtegoed.

Het gefundeerd terugbrengen van de invloeden die het gedachtegoed van de vrijmetselarij uitmaken tot het oude Griekenland en dus niet te beperken tot de Verlichting alleen, is dan ook een grote verdienste van dit boek.

Sinds haar ontstaan, zowat 300 jaar geleden in Londen, is de vrijmetselarij onderwerp van commentaar, polemiek, ophemeling, verguizing, verdachtmaking… Dit merkwaardig fenomeen van de Europese cultuur was en is raadselachtig en fascinerend.

Dit boek is een verderzetting van de zoektocht naar wat Vrijmetselarij is. De auteur gaat hierbij naar de kern waar alles om draait: in de vrijmetselarij wordt de ars vivendi beoefend, leren leven in wijsheid en deugd.

Is Oude vrienden het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Oude vrienden