Phoebus Focus XXXV
16 september 2016. In de kerk van San Sebastián, een buitenwijk van de Peruviaanse stad Cuzco, raakt de ene elektrische draad de andere. Wanneer het vuur omstreeks de middag eindelijk is geblust, blijkt zowat tachtig procent van het kerkinterieur vergaan tot stof en as. In een beweging verdween zo een gigantisch deel van het oeuvre van schilder Quispe Tito (ca. 1611-1681).
Deze editie van Phoebus Focus draait om Quispe Tito’s Heilige Familie in Nazareth, en om de bonte mix aan verbanden tussen een schilderij, gemaakt in een gloednieuwe wereld, en een prent uit een veel oudere. Heilige Familie slaat een brug tussen twee culturen, tussen het denken van de jezuïeten en het erfgoed van de Inca’s. Wat volgt, is een verhaal over artistieke en culturele erfenissen.
Katharina Van Cauteren (1981) staat als stafchef aan het hoofd van de Kanselarij van The Phoebus Foundation. Katharina is doctor in de kunstwetenschappen en maakte reeds tal van tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Ze bracht Rubens voor het eerst naar India, liet deNederlanders kennis maken met Jacob Jordaens, en bracht Emile Claus en Rik Wouters naar Engeland. Intussen sleepte ze Memling, Metsys, Rubens en Van Dyck de wereld rond, van Tallinn (Estland) tot Denver en Dallas (VS). En ook in eigen land zat Katharina niet stil en was ze het brein achter tentoonstellingen over uiteenlopende thema’s als de Antwerpse Academie, kant, portretkunst en altijd weer die Vlaamse meesters uit de vijftiende, zestiende en zeventiende eeuw. Daarbij werkt ze samen met ander creatief talent zoals modeontwerper Walter Van Beirendonck, hedendaagse kunstenaars, productiehuizen en radiomakers. De optelsom is steeds opnieuw een totaalbelevenis: een roller-coaster ride door de kunstgeschiedenis.
Met Politiek & Schilderkunst schreef Katharina het standaardwerk over de Brusselse schilder Hendrick De Clerck (1560-1630) en de politieke ambities van de aartshertogen Albrecht en Isabella. Daarnaast publiceerde ze tal van boeken en artikels over vijftiende- tot zeventiende-eeuwse kunst en over de kunst van Sint-Martens-Latem, Ensor, Tytgat en Wouters. In de Phoebus Focus-reeks bracht ze eerder al het intrigerende Meermonster van Tagua Tagua (spreekwoordelijk) tot leven, en kleedde ze Hendrick De Clercks Suzanna en de ouderlingen laagje voor laagje uit. Want waar beeldvoorstellingen zijn, vallen verhalen te vertellen…