Politieke propaganda avant la lettre Op een handvol kunsthistorici na heeft geen gezond mens ooit al gehoord van de Brusselse schilder Hendrick De Clerck (1560-1630). Nochtans was De Clerck een tijdgenoot van Peter Paul Rubens en werkte ook hij voor de aartshertogen Albrecht en Isabella. Maar waar de grote Peter Paul de geschiedenis in ging als artistieke trendsetter en schilderende krachtpatser, werd Hendrick De Clerck roemloos vergeten. Toch zijn de fijnzinnige en kleurrijke taferelen die De Clerck schildert voor Albrecht en Isabella politieke propaganda van het hoogste niveau. En daarin is the sky the limit: de infante Isabella wordt er opgevoerd als wijze Minerva, kuise Diana of Maagd Maria. Dat is nog niets in vergelijking met haar echtgenoot: op De Clercks schilderijen verandert Albrecht in de zonnegod Apollo, of in Jezus Christus zelf. Slimme beeldstrategieën maken Hendrick De Clerck zo tot een vergeten hoofdrolspeler in één van de meest ambitieuze projecten die de geschiedenis ooit heeft gezien. Voor wie weet hoe ze te lezen, vertellen zijn schilderijen een verhaal van macht, politieke beloftes, en een ietwat gezwollen zelfbeeld. Want ook als vorst ben je slechts zo belangrijk als je jezelf maakt. Expo in Museum M (Leuven) van 11/02 tot 15/05 2016