In het naoorlogse Amsterdam proberen twee getroebleerde families zich staande te houden op de scheidslijn tussen goed en kwaad.
Twee jeugdvrienden vinden in de oorlog een juwelenkistje in een huis van gedeporteerde joden. In de Hongerwinter verdwijnt hun schat spoorloos. Ze verdenken elkaar ervan het kistje weggenomen te hebben. Jaloezie en bedrog zetten de vriendschap op scherp en ook hun vrouwen en kinderen raken ermee besmet. Alleen de straatmuzikant Zyss is met zijn simpele opgewektheid vrij van rancune, egoïsme en afgunst. Vanwege zijn liefde voor de muziek doet hij belangeloos het enige juiste.
‘Riviermist’ is losjes gebaseerd op de opera Der Ring des Nibelungen van Richard Wagner.
Marjet Maks (1959) woont in Andalusië. Ze kookt, tuiniert, is creatief met naald en draad en schrijft. Van haar hand verschenen onder andere de historische roman ‘De zucht van de Moor’ en de familiegeschiedenis ‘Naar het land van het lopend licht’. Daarnaast schrijft ze korte verhalen en columns over haar leven in een Spaans bergdorp.
Twee jeugdvrienden vinden in de oorlog een juwelenkistje in een huis van gedeporteerde joden. In de Hongerwinter verdwijnt hun schat spoorloos. Ze verdenken elkaar ervan het kistje weggenomen te hebben. Jaloezie en bedrog zetten de vriendschap op scherp en ook hun vrouwen en kinderen raken ermee besmet. Alleen de straatmuzikant Zyss is met zijn simpele opgewektheid vrij van rancune, egoïsme en afgunst. Vanwege zijn liefde voor de muziek doet hij belangeloos het enige juiste.
‘Riviermist’ is losjes gebaseerd op de opera Der Ring des Nibelungen van Richard Wagner.
Marjet Maks (1959) woont in Andalusië. Ze kookt, tuiniert, is creatief met naald en draad en schrijft. Van haar hand verschenen onder andere de historische roman ‘De zucht van de Moor’ en de familiegeschiedenis ‘Naar het land van het lopend licht’. Daarnaast schrijft ze korte verhalen en columns over haar leven in een Spaans bergdorp.