FOTOBOEK "ROTTERDAM 1940-1945 in foto"s en amateurfilms inclusief DVD met unieke amateurfilmbeelden
Het boek bevat unieke zwartwit en kleurenfoto"s van amateurs en professionals, onder wie Eva Besnyƶ, Alphons Hustinx, Henri Berssenbrugge en Kees Molkenboer.
Op de DVD staat een selectie uniek 8 mm beeldmateriaal: de mobilisatie op vliegveld Waalhaven, de brand na het bombardement, puinruimen, de hongerwinter, voedseldroppings, arrestatie van NSB"ers en de intocht van het Canadese leger.
Na krap een week moderne oorlogvoering in mei 1940 was Rotterdam bezet en het centrum verwoest. As dwarrelde volgens de toen negenjarige auteur Herman Romer als "zwarte confetti" door de straten. Maar zelfs na deze verschrikkingen ging het leven door.
Kort voor het uitbreken van de oorlog was buitenfotografie verboden. Na de capitulatie werd dit verbod weer opgeheven. Familiealbums staan vol kiekjes van ramptoeristen avant la lettre in de nauwelijks herkenbare straten van Rotterdam. Juist dit soort beelden met de gevolgen van de oorlog werden snel verboden, net als foto"s van de Wehrmacht. Voor de zekerheid pasten velen zelfcensuur toe. Persfotografen kregen wel te maken met uitvoerige richtlijnen en scherpe controle. Pas na de bevrijding van Zuid-Nederland in oktober 1944, kondigde de bezetter een algeheel verbod op buitenfotografie af.
Door de censuur en zelfcensuur is de bezetting in veel opnames bijna afwezig. Alleen details als het ontbreken van radio"s, de sjofele kleding en de vele vrouwen verraden de oorlogsjaren. Maar niet alle fotografen keken de andere kant op. Amateurs en professionele fotografen maakten illegale foto"s van verwoestingen, geweld en onderdrukking. Ook politiefoto"s na verzetsacties geven een indringend beeld van de bezetting.
Het boek bevat unieke zwartwit en kleurenfoto"s van amateurs en professionals, onder wie Eva Besnyƶ, Alphons Hustinx, Henri Berssenbrugge en Kees Molkenboer.
Op de DVD staat een selectie uniek 8 mm beeldmateriaal: de mobilisatie op vliegveld Waalhaven, de brand na het bombardement, puinruimen, de hongerwinter, voedseldroppings, arrestatie van NSB"ers en de intocht van het Canadese leger.
Na krap een week moderne oorlogvoering in mei 1940 was Rotterdam bezet en het centrum verwoest. As dwarrelde volgens de toen negenjarige auteur Herman Romer als "zwarte confetti" door de straten. Maar zelfs na deze verschrikkingen ging het leven door.
Kort voor het uitbreken van de oorlog was buitenfotografie verboden. Na de capitulatie werd dit verbod weer opgeheven. Familiealbums staan vol kiekjes van ramptoeristen avant la lettre in de nauwelijks herkenbare straten van Rotterdam. Juist dit soort beelden met de gevolgen van de oorlog werden snel verboden, net als foto"s van de Wehrmacht. Voor de zekerheid pasten velen zelfcensuur toe. Persfotografen kregen wel te maken met uitvoerige richtlijnen en scherpe controle. Pas na de bevrijding van Zuid-Nederland in oktober 1944, kondigde de bezetter een algeheel verbod op buitenfotografie af.
Door de censuur en zelfcensuur is de bezetting in veel opnames bijna afwezig. Alleen details als het ontbreken van radio"s, de sjofele kleding en de vele vrouwen verraden de oorlogsjaren. Maar niet alle fotografen keken de andere kant op. Amateurs en professionele fotografen maakten illegale foto"s van verwoestingen, geweld en onderdrukking. Ook politiefoto"s na verzetsacties geven een indringend beeld van de bezetting.