zichzelf. Zijn nieuwe tentoonstelling oogst grote waardering, tot een jonge vrouw een kritisch krantenstuk publiceert waarin hij wordt neergezet als een belegen seksist. Zijn schilderijen blijken genderbevestigend, verheerlijken grensoverschrijdend seksueel gedrag. Kortom: hij promoot ‘toxisch gedachtegoed’. Zo ontstaat er een enorme mediarel, wordt de kunstenaar een nationaal issue en voelt hij zich als opgejaagd wild.
Rovers is een uiterst rijke roman. Het is een tijdsbeeld van de afgelopen decennia, een morele aanklacht en tegelijkertijd een pijnlijke farce. Heerlijk ironiserend zet Jan Vanriet een sakkerend stuk onbegrip neer, een personage dat zijn vat op de realiteit steeds nadrukkelijker verliest.
Jan Vanriet (1948) is schilder en schrijver. Zijn tentoonstellingen brachten hem naar de belangrijke internationale
biënnales en naar musea in binnen- en buitenland. Hij publiceerde een tiental dichtbundels en het egodocument Radeloos
geluk, dat werd genomineerd voor de Bookspot Literatuurprijs.