RUBENSROOD
Antwerpen, 1649. De gewezen beursspeculant Maarten van Groenen is een kunst-minnend rentenier. Hij heeft meer dan gewone aandacht voor leven en werken van Antwerpens beroemdste inwoner aller tijden, schilder Pieter Paul Rubens, die negen jaar eerder overleden is.
Gaandeweg komt Maarten voor een aantal prangende vragen te staan. Wat gebeurde er bijvoorbeeld tijdens de nachtelijke bijeenkomst in het Rubenshuis in de zomer van 1638, toen Pieter Paul Rubens, al dan niet in de ban van de Rozenkruisers, een delegatie van ‘geleerden' ontving? Waarom bood zijn schildersatelier soms de aanblik van een alchemisten-kelder? Vanwaar zijn bovenmatige belangstelling voor mummies, waarvan hij er een aantal aankocht?
Ondertussen zet het verval van het door godsdiensttwisten zwaar geteis-terde Antwerpen zich voort. De straten van de stad, die kreunt onder de blokkade van de Schelde, zijn grotendeels leeg. Het majestueuze Rubens-huis, in de jaren twintig van de 17e eeuw door de schilder aangekocht voor een kolossale som en door zware investeringen van zijn kant in enkele jaren tijd omgevormd tot een Italiaans palazzo pal in het centrum van de stad, heeft een hooggeplaatste gast als huurder: Sir William Cavendish, de voormalige rechterhand van de eerder dat jaar onthoofde Engelse koning Karel I. En een aanhanger van diens zoon, de nieuwe katholieke kroonpretendent...
Wat deze uitgave van de prachtige historische thriller Rubensrood extra aantrekkelijk maakt, is de rijk geïllustreerde kleurenbijlage achter in het boek, met afbeeldingen van de schilderijen van Rubens die in het boek aan de orde komen en informatie over de belangrijkste personen om Rubens heen en het Antwerpen van de 17e eeuw.
Zie voor meer informatie over de activiteiten rond Rubensrood de website www.rubensrood.be.
'Schoeters heeft een goed evenwicht gevonden tussen informatie en spanning. Hij schrijft beeldend, situaties en personages komen tot leven.' - De Standaard