Tussen 2009 en 2017 maakte ze duizenden tekeningen, als intieme reflecties op haar dagelijkse leven. Een selectie hiervan werd aaneengeregen tot een vrij te interpreteren verhaal. Spilliaerts wereld is sprookjesachtig, seksueel, getormenteerd en humoristisch. Ze tekent grote insecten, rozige varkens, gigantische penissen, hersenspinsels en schelpdieren. Haar Japans-Belgische herkomst is een belangrijke, wederkerende ondertoon. Ze is geïntrigeerd door de rol van symbolen in het totstandkomen van individuele of collectieve culturele identiteiten. De dagboeken vormen een voedingsbodem voor haar latere keramische werken, waarin ze thema’s zoals seksualiteit, geloof en onze relatie tot de natuur verder bevraagt. Wanneer we haar kleur- en fantasierijke tekeningen in ons opnemen, leren we Clara Spilliaert kennen, maar evengoed worden we met onze eigen problemen en preutsheid geconfronteerd, onze primitieve angsten en onze rauwste verlangens. De tekeningen worden in het boek vergezeld door een tekst van dichteres Delphine Lecompte, origineel geschreven in het Nederlands en voor het boek vertaald naar het Engels en het Japans. Haar dromerige wereld, vol fictieve personages en dieren, zet Clara Spilliaerts tekeningen alleen maar kracht bij. Het boek is een opzichzelfstaand kunstenaarsboek en verschijnt naar aanleiding van een solotentoonstelling van Clara Spilliaert bij het CAF (Contemporary Art Foundation) in Tokio. Deze tentoonstelling is de hoofdprijs van de CAF Award, uitgeschreven voor jonge kunststudenten in Japan. De tentoonstelling is er te zien van 05.02 tot en met 26.03.2022.
Bio
Clara Spilliaert (°1993) werd geboren in Tokio, als kind van een Japanse moeder en een Belgische vader. In 2009 kwam ze naar België, waar ze tekenkunst en keramiek studeerde aan LUCA School of Arts Gent.