Sekse, gender en identiteit

Hoewel er al vele eeuwen wordt gedebatteerd over het onderscheid tussen man en vrouw was de toon nog nooit zo scherp als nu. Sommigen stellen dat het een maatschappelijke constructie is, anderen vinden het een lichamelijke zaak en weer anderen willen helemaal van dat soort verschillen af. Met deze bundel stellen we ons niet ten doel om een bepaalde visie te verdedigen, maar we willen de thematiek wel in kaart brengen.

We beginnen met twee bijdragen die nadrukkelijk ingaan op onderwerpen van de derde feministische golf. Vervolgens is het woord aan vier vrouwen die hun loopbaan tijdens de tweede golf begonnen en inmiddels op een brede academische ervaring kunnen bogen. Zij spreken zich niet alleen uit over zaken die in hun eigen vakgebied spelen maar ook over de vraag hoe ze als vrouw tegen het wetenschappelijk bedrijf aankijken. We besluiten met twee korte teksten waarin een wat ander gezichtspunt wordt verwoord.

Daarmee biedt de voorliggende bundel een bescheiden selectie uit de vele kwesties en onderwerpen die met sekse, gender en identiteit verband houden. Het is uiteraard geen enkel probleem dat het debat daarover in en buiten de academische wereld hartstochtelijk verloopt zolang we zinnige argumenten, respect voor elkaars denkbeelden en oog voor de maatschappelijke realiteit maar voorop stellen.

Is Sekse, gender en identiteit het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Sekse, gender en identiteit