In zijn columns in Het Parool kijkt Clark Accord naar de Nederlandse samenleving door een Surinaamse bril: hieruit blijkt dat hoe geïntegreerd de Surinamers ook zijn, deze integratie is voltrokken met behoud van de eigen cultuur. Accord vindt het belangrijk om `de mensen zelf' aan het woord te laten, want in de discussies over integratie wordt meer over dan met hen gesproken.
Shirley Nagtegaal is `een moderne, jonge Surinaamse vrouw, die in de Nederlandse maatschappij is geworteld', aldus Accord, `maar wel duidelijk haar Surinaamse afkomst met zich meedraagt'. Een vrouw van deze tijd dus, maar ook een vrouw die haaks staat op `de mythe van de sterke Surinaamse, die het allemaal wel alleen af kan'.
Naast de reeks columns over Shirley bevat deze gevarieerde bundeling tevens de serie Black holocaust (over slavernij), Moroccan Blues (waarin een bevriende Marokkaanse zangeres aan het woord komt) en Waar ligt Allochtonië (waarin Accord op zoek gaat naar dit magische land, waar mensen van allochtone achtergrond vandaan schijnen te komen).