Goossen Karssenberg is een liefhebber van islamitische geo-metrische patronen. Zijn bewondering gaat vooral uit naar de mozaïeken van Isfahan, het mekka van de ontwerptraditie. In Iran drukken mozaïeken het transcendentale, het eeuwige en het heilige uit. Karssenberg begrijpt deze vormen; hij ontwerpt ze, als wiskundige, zelf.
Maite Karssenberg, zijn dochter, is erbij als haar vader een doorbraak bereikt: hij heeft een mozaïek ontworpen dat nog nooit door iemand is bedacht. Zij vat het plan op om samen met hem een reis door Iran te maken, op zoek naar een fabriekje waar zijn ontwerp gemaakt kan worden: als het haar lukt het mozaïek te bestellen, zal haar vader een tastbaar bewijs hebben van zijn genialiteit, een echt wiskundig-religieus kunstwerk. Wellicht kunnen ze zelfs een handeltje in mozaïeken opzetten; na jaren¬lange onderhandelingen zijn de economische sancties tegen Iran opgeheven. En dus stappen ze samen in het vliegtuig, vader en dochter, op handelsreis naar Isfahan.