Sport in Amerika en Canada

De 4 grootste sporten uit Noord-Amerika aanstekelijk beschreven door kenner Mart Smeets in deze bijzondere, zwaar geïllustreerde sportbijbel *****

Toen Mart Smeets eind jaren 60 zelf topbasketbal speelde, kreeg hij ‘zwarte’ teamgenoten uit Amerika. Zijn interesse in Amerika was gewekt. Hij begon de grote sporten in Amerika en Canada te volgen en las er veel over. Hij merkte ook dat er in Nederland nauwelijks aandacht was voor diezelfde sporten. Wij zijn meer van voetbal, wielrennen en schaatsen, en we vinden basketbal, honkbal, ijshockey en American football misschien meer entertainment dan sport. Maar onder die showy oppervlakte gaat een tragische geschiedenis van rassenongelijkheid schuil.

Mart Smeets verdiepte zich grondig in de geschiedenis van deze sporten en kwam fantastische verhalen tegen. Hij geeft handige tijdlijnen, schetst markante gebeurtenissen, beschrijft de levens van de grootste sporthelden, en laat zien hoe de ontwikkeling van de sport gelijke tred houdt met andere culturele en maatschappelijke ontwikkelingen. En hoeveel miljoenen er tegenwoordig ook verdiend worden door witte én zwarte Amerikaanse topsporters, de rassenscheiding van weleer is nog altijd duidelijk aanwezig.

DE GROTE VIER is verplichte literatuur voor Nederlandse sportliefhebbers.

Is Sport in Amerika en Canada het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Sport in Amerika en Canada