Iedere dag legt de wereldvreemde Eva Dumarey de weg van Brussel naar Duinbergen af om er voor haar zwaar gehandicapte pleegvader te zorgen die ze in werkelijkheid veracht. Terwijl haar eenzame leven zich voortsleept, fantaseert ze over de biologische vader die ze nooit heeft gekend. De bevreemdende toenaderingspogingen van een hardnekkige cyberstalker overtuigen haar ervan dat haar droomvaderfiguur eindelijk contact met haar zoekt. Als een overhaaste afspraak in een verlaten achterbuurt in een poging tot aanranding ontaardt, slaat ze op de vlucht, maar rijdt daarbij de onbekende man aan.
Frank Schaeffer is sinds zijn zoektocht naar zijn verdwenen broer (Nostalgie, 2011) volledig aan lager wal geraakt en genoodzaakt om onder een valse identiteit verder te leven. Hij maakt nu deel uit van de knokploeg van een Brusselse crimineel die illegalen huisvest tegen woekerprijzen. Frank walgt van zichzelf en zijn opdrachtgever, maar beseft dat hij opnieuw gevangen zit. Wanneer hem gevraagd wordt het lijk van een doodgereden zwerver te doen verdwijnen, ziet hij een unieke, maar riskante uitweg. Een uitweg die hem indirect naar Eva Dumarey met haar grimmige verleden en destructieve obsessies leidt.
De tweede misdaadroman van Lieven De Letter, die met zijn debuut Nostalgie meteen genomineerd werd voor de Schaduwprijs.
Over Nostalgie:
'Een debuut dat aandacht verdient. Om de stijl, en om enkele prangende scènes.
De Letter roept beelden op die het midden houden tussen Themroc (en zijn volstrekt asociale leefwereld) en A Clockwork Orange.' - Knack
'Een originele thriller, die ondanks de ontstane verwarring de lezer weet onder te dompelen in een vreemde, haast betoverende groezeligheid' - Hebban.nl
Lieven De Letter (1968) studeerde audiovisuele communicatie en filmregie in Brussel en werkt als marketeer in de telecomsector. Staat van ontbinding is zijn tweede roman.