't Is doan

Landbouw staat aan de basis van de Twentse samenleving. In ’t is doan wordt het verhaal van 600 jaar boerenleven in Twente verteld, waarbij één karakteristieke boerderij – het erve Ziethof bij Delden – als uitgangspunt dient. De wederwaardigheden van dit erve en zijn bewoners zijn exemplarisch voor het levensverhaal van veel andere boerderijen en geven tegelijk inzicht in de agrarische geschiedenis van de regio. De ‘kleine’ geschiedenis van de boerderij is ook ruimschoots ingebed in de universele gang van zaken. Het welvaren van de landbouwers werd immers sterk beïnvloed door het wel en wee van de ‘grote’ buitenwereld. Zo doorloopt de lezer aan de hand van een tijdlijn van 50 korte hoofdstukken ook de globale Twentse historie. Het resultaat is een unieke en veelzijdige kijk op het verleden van het platteland, dat wordt gezien door de ogen van de bewoners zelf. Met dit historische relaas zijn vandaag de dag nog steeds veel mensen persoonlijk vervlochten, want de meesten van ons hebben een stamboom vol takken met agrarische voorouders. Deze uitgave vormt dan ook tevens een leidraad voor iedereen die onderzoek doet naar Twentse boerenfamilies en hun leefwereld.

Is 't Is doan het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op 't Is doan