In dit indringende portret volgt Leslie Chang enkele jaren lang drie jonge vrouwen in Egypte. De maatschappij doet er alles aan om hun ontwikkeling te dwarsbomen. Chang beschrijft het falende onderwijssysteem, de conservatieve huwelijksverwachtingen en het economische beleid dat hen tegenwerkt. Riham, een slimme zakenvrouw in de eeuwenoude textielindustrie, lukt het maar niet nieuwe werknemers voor haar kledingbedrijf aan te trekken. Rania werkt aan de lopende band en probeert carrière te maken, maar wordt daarin gehinderd door con? icten op de werkvloer en een onwillige echtgenoot. Haar collega Doaa kiest voor onafhankelijkheid en een opleiding, maar moet een hartverscheurend offer brengen.
In Textielmeisjes verweeft Chang de levensverhalen van deze vrouwen met de geschiedenis van de beroemde Egyptische textielindustrie, de politieke instabiliteit en de ontwikkeling van de islam – invloeden die bepalend zijn voor de keuzes die zij kunnen maken. Door Riham, Rania en Doaa van dichtbij te volgen toont Chang de bijna ondoenlijke balanceeract van de hedendaagse Egyptische vrouw.