TOMADO
Van der Togt's Massa-artikelen Dordrecht 1923 - 1982
Zoals hedendaagse Nederlandse huishoudens vrijwel allemaal wel 'iets van IKEA' bezitten, zo gold dat halverwege de twintigste eeuw voor Tomado. Het bedrijf heeft Nederland in de jaren vijftig en zestig gevuld met afdruiprekjes, gardes, theelichtjes, snelkookpannen, koffiemolens en niet te vergeten het onvolprezen Tomado-boekenrekje. Tomado was een begrip: een typisch Nederlands merk dat iedereen kende en dat ook nu nog herkenning oproept.
Wat was dat precies voor bedrijf? En waaraan heeft het zijn plek in ons collectieve geheugen te danken? Dit boek vertelt de rijke geschiedenis van Tomado: familiebedrijf, oer-Hollandse fabrikant van huishoudelijke artikelen, ambitieuze bouwer van vooruitstrevende fabrieken, beeldbepalend bedrijf in het Nederland van na de oorlog. In de vele illustraties komt dit icoon van de wederopbouw weer tot leven.
Een boek voor iedereen die zich interesseert voor de geschiedenis van design, de twintigste eeuw en de Nederlandse maakindustrie - en verder voor iedereen bij wie de naam Tomado een belletje doet rinkelen.
Over de auteurs:
Marlies Hummelen heeft diverse boeken over industrieel erfgoed op haar naam staan. Chris Reinewald schrijft al meer dan dertig jaar over cultuur- en designhistorie. Paul Mertz is gelauwerd reclamemaker en publiceert veel over zijn vak. Samen geven ze een veelkleurig en treffend beeld van Tomado, Nederland en de tijdgeest.
Met een voorwoord van Wouter Klootwijk.
TOMADO. Van der Togt's Massa-artikelen Dordrecht 1923-1982
Uitgeverij: Boekschap
Auteurs: Marlies Hummelen, Chris Reinewald, Paul Mertz
Redactie: Marlies Hummelen, Olga van Hoorn
Gebonden, 204 pagina's, 233 illustraties
ISBN 9789490357085 / NUR 686
VERKOOPPRIJS 29,75
Van der Togt's Massa-artikelen Dordrecht 1923 - 1982
Zoals hedendaagse Nederlandse huishoudens vrijwel allemaal wel 'iets van IKEA' bezitten, zo gold dat halverwege de twintigste eeuw voor Tomado. Het bedrijf heeft Nederland in de jaren vijftig en zestig gevuld met afdruiprekjes, gardes, theelichtjes, snelkookpannen, koffiemolens en niet te vergeten het onvolprezen Tomado-boekenrekje. Tomado was een begrip: een typisch Nederlands merk dat iedereen kende en dat ook nu nog herkenning oproept.
Wat was dat precies voor bedrijf? En waaraan heeft het zijn plek in ons collectieve geheugen te danken? Dit boek vertelt de rijke geschiedenis van Tomado: familiebedrijf, oer-Hollandse fabrikant van huishoudelijke artikelen, ambitieuze bouwer van vooruitstrevende fabrieken, beeldbepalend bedrijf in het Nederland van na de oorlog. In de vele illustraties komt dit icoon van de wederopbouw weer tot leven.
Een boek voor iedereen die zich interesseert voor de geschiedenis van design, de twintigste eeuw en de Nederlandse maakindustrie - en verder voor iedereen bij wie de naam Tomado een belletje doet rinkelen.
Over de auteurs:
Marlies Hummelen heeft diverse boeken over industrieel erfgoed op haar naam staan. Chris Reinewald schrijft al meer dan dertig jaar over cultuur- en designhistorie. Paul Mertz is gelauwerd reclamemaker en publiceert veel over zijn vak. Samen geven ze een veelkleurig en treffend beeld van Tomado, Nederland en de tijdgeest.
Met een voorwoord van Wouter Klootwijk.
TOMADO. Van der Togt's Massa-artikelen Dordrecht 1923-1982
Uitgeverij: Boekschap
Auteurs: Marlies Hummelen, Chris Reinewald, Paul Mertz
Redactie: Marlies Hummelen, Olga van Hoorn
Gebonden, 204 pagina's, 233 illustraties
ISBN 9789490357085 / NUR 686
VERKOOPPRIJS 29,75