Tour de France in Bretagne

Tour de France in Bretagne

Het startsein voor de 108e editie van de Tour de France op zaterdag 26 juni is in Brest gevolgd door enkele ritten op Bretons grondgebied. Wie maar enigszins bij de Tour is betrokken weet dat Bretagne “heilige wielergrond” is. Mannen die de Tour de France (mede) gestalte hebben gegeven zijn hier opgegroeid.
Velen kennen de namen, maar niet de plaatsen: Jean Robic uit Radenac (winnaar 1947), Louison Bobet uit Saint-Méen-le-Grand (winnaar 1953, 1954 en 1955)
en Bernard Hinault uit Yffiniac (winnaar in 1978, 1979, 1981, 1982, 1985). Hun namen zullen weer in de pers, op de radio en televisie worden genoemd. Hun prestaties worden in 2021 nog eens belicht. Met dit boek scharen we ons in die rij, maar dan wel als een blijvend document dat tevens een eerbetoon is. De dorpen zijn doorkruist, er is in de regio gefietst en diverse plaatsen zijn bezocht op zoek naar de sporen van de “grote Bretonse drie”. Elk jaar worden aan het geschiedenisboek van de Tour nieuwe bladzijden toegevoegd maar het is ook wel weer eens leuk om een aantal pagina’s terug te slaan en te lezen hoe het allemaal geweest is. Het geheel wordt aangevuld met een aantal Bretonse fietssuggesties.

Is Tour de France in Bretagne het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Tour de France in Bretagne