Vannacht slaap ik met je

Rainer Maria Rilke en Marina Tsvetajeva: een liefde in brieven.

In 1899 maakte Rilke een reis door Rusland. Hij kwam in aanraking met een cultuur die hem, de 'wortelloze' dichter uit Praag, voor het eerst een thuis bood. Tot het einde van zijn leven in Rusland voor Rilke een Leitmotiv geweest; de eenvoudige Russische mens - diepgelovig en verweven met de natuur - was voor hem een dichterlijk symbool bij uitstek. Aan het einde van zijn leven vond deze passie zijn weerklank in Rilkes liefde voor de Russische dichteres Marina Tsvetajeva. Hun verhouding heeft zich alleen op papier afgespeeld, maar wat een kans bood die situatie aan deze twee hartstochtelijke naturen - onbekwaam tot de werkelijke maar absoluut in hun artistieke streven.
Dit boek geeft een beeld van deze twee dichterlevens tegen het decor van een turbulente tijd (de Eerste Wereldoorlog en de Russische revolutie). Op de achtergrond figureren Tolstoj, Boris Pasternak, Mandelsjtam, de schilder Levitan en andere kunstenaars.

Recensies (1)

Is Vannacht slaap ik met je het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Vannacht slaap ik met je