Met een open blik, een open hart en een tomeloze nieuwsgierigheid staat Navid Kermani oog in oog met de grote en ook de minder bekende meesterwerken van de christelijke kunst. Het is een gedurfde onderneming: de oriëntalist, moslim en koranexpert Kermani bekijkt en leest de meest dramatische en overweldigende schilderijen,van Caravaggio tot Botticelli en van Rembrandt tot Gerhard Richter, op een boeiend andere, nieuwe manier.
Kermani kijkt naïef’ – oftewel: niet vooringenomen door geloofsdogma’s en ingesleten interpretaties – naar bekende schilderijen en ziet het beeld dat kunstenaars zich van het christendom gevormd hebben. Waarom lijkt Maria in Michelangelo’s Pieta bijvoorbeeld veel jonger dan haar net van het kruis gehaalde zoon?
Kermani wijst ons op gedurfde details en onorthodoxe speelsheid van de schilders, constateert overeenkomsten tussen Bijbel en Koran en stelt kritische vragen over het symbool van het kruis.
Verbazing en ongeloof is een boek dat iedere lezer op een andere manier boeit. Onder Kermani’s blik worden ónze vragen zichtbaar: universele vragen over schoonheid en vergankelijkheid, verraad en trouw, bidden en wensen, weten en geloven, lust en verleiding.
Kermani’s unieke manier van kijken werkt verfrissend en inspirerend. Het is deze nieuwsgierige blik die al een kwart miljoen lezers fascineerde.