De dementerende moeder van Tosca Niterink doet samen met acht andere dames op leeftijd aan kleinschalig wonen achter een cijferslot, voor hun eigen veiligheid. Met een scherp oog voor het absurde en het hilarische detail beschrijft Niterink de uitgesproken karakters van de dames en de verwikkelingen die daaruit voortkomen.
`Heb ik eigenlijk nog een man? vraagt mijn moeder.
`De laatste is een paar jaar terug doodgegaan.
`Ach, gut. Vond ik het erg?
`Niet echt, je had hem een tijdje daarvoor uit je huis gezet.
`Waarom?
`Je deed s nachts het licht aan om je pantoffels te zoeken omdat je naar de wc moest. Hij werd kwaad en jij riep dat je in je eigen huis s nachts je pantoffels wilde zoeken en toen heb je hem eruit gezet.
`Hè, jakkes.
`Hij had de volgende dag al een ander.
`O, gelukkig maar!
De dementerende moeder van Tosca Niterink doet samen met acht andere dames op leeftijd aan kleinschalig wonen achter een cijferslot, voor hun eigen veiligheid. Het is daar net Absolutely Fabulous in een bejaardentehuis: de dames proberen elkaar de loef af te steken door op te scheppen over hun nageslacht, zich mooi te maken of door het beste plekje in de huiskamer te veroveren.
Met een scherp oog voor het absurde en het hilarische detail beschrijft Niterink de uitgesproken karakters van de dames en de verwikkelingen die daaruit voortkomen. Dit leidt tot uiterst komische maar ook zeer ontroerende scènes. Ze spaart zichzelf allerminst en vertelt over het schuldgevoel als ze een paar weken niet bij haar moeder op bezoek is geweest. Die dan verbaasd vraagt: `Hoe heb je me hier weten te vinden?
De vergeetclub leunt op de populaire column `Klein Keukenhof op de Achterpagina van NRC Handelsblad en bevat vele nieuwe en bewerkte taferelen.
Tosca Niterink (1960) is actrice (onder andere Theo en Thea, met Arjan Ederveen), documentairemaker en schrijfster. Eerder verscheen van haar Klimmen naar kruishoogte over de 1100 kilometer lange voetreis door Spanje, die ze samen met Anita Janssen maakte.
`Heb ik eigenlijk nog een man? vraagt mijn moeder.
`De laatste is een paar jaar terug doodgegaan.
`Ach, gut. Vond ik het erg?
`Niet echt, je had hem een tijdje daarvoor uit je huis gezet.
`Waarom?
`Je deed s nachts het licht aan om je pantoffels te zoeken omdat je naar de wc moest. Hij werd kwaad en jij riep dat je in je eigen huis s nachts je pantoffels wilde zoeken en toen heb je hem eruit gezet.
`Hè, jakkes.
`Hij had de volgende dag al een ander.
`O, gelukkig maar!
De dementerende moeder van Tosca Niterink doet samen met acht andere dames op leeftijd aan kleinschalig wonen achter een cijferslot, voor hun eigen veiligheid. Het is daar net Absolutely Fabulous in een bejaardentehuis: de dames proberen elkaar de loef af te steken door op te scheppen over hun nageslacht, zich mooi te maken of door het beste plekje in de huiskamer te veroveren.
Met een scherp oog voor het absurde en het hilarische detail beschrijft Niterink de uitgesproken karakters van de dames en de verwikkelingen die daaruit voortkomen. Dit leidt tot uiterst komische maar ook zeer ontroerende scènes. Ze spaart zichzelf allerminst en vertelt over het schuldgevoel als ze een paar weken niet bij haar moeder op bezoek is geweest. Die dan verbaasd vraagt: `Hoe heb je me hier weten te vinden?
De vergeetclub leunt op de populaire column `Klein Keukenhof op de Achterpagina van NRC Handelsblad en bevat vele nieuwe en bewerkte taferelen.
Tosca Niterink (1960) is actrice (onder andere Theo en Thea, met Arjan Ederveen), documentairemaker en schrijfster. Eerder verscheen van haar Klimmen naar kruishoogte over de 1100 kilometer lange voetreis door Spanje, die ze samen met Anita Janssen maakte.