Een jaar na de voortijdige dood van Robine, zijn geliefde, reist Léon naar Arles, het stadje in de Provence waar Van Gogh zijn mooiste schilderijen maakte. Robine was fotografe; samen bezochten ze in Arles elk jaar het fotografiefestival. Robine's laatste, onvoltooide opdracht was het maken van een fotoboek van wat er nog over is van het Arles van Van Gogh.
In een poging zijn leven weer op de rails te krijgen volgt Léon in de heetste zomer sinds jaren op zijn beurt de sporen van Robine. Maar dan stuit hij op mensen en gebeurtenissen uit haar verleden die veel van wat hij dacht te weten op losse schroeven zetten, en die zelfs zijn wereldbeeld doen wankelen...
Waar ze was (in Van Goghs sporen) is een subtiele, gelaagde roman over verlies en herinnering. Het boek snijdt fundamentele, soms ongemakkelijke kwesties aan. Over vrije wil en synchroniciteit. Over autonomie en overgave. Over het verschil tussen film, schilderkunst en fotografie. En over de vraag hoe goed geliefden elkaar werkelijk kunnen kennen.
Hein-Anton van der Heijden debuteerde eind jaren negentig met korte verhalen in De Gids en De Tweede Ronde. In 2010 verscheen zijn eerste roman De zomer van Godard, in 2013 gevolgd door Winterkwartet. Behalve schrijver was hij tot voor kort ook politicoloog aan de universiteit van Amsterdam.
Over "De zomer van Godard":
'Geslaagd debuut' (Vrij Nederland )
'... de plaatsjes in Frankrijk waar de terrassen met platanen zijn en de schitterende korenvelden worden beschreven alsof je naar een schilderij van Van Gogh kijkt.' (De Leestafel)
'Een goed geschreven ideeënroman' (Biblion)
In een poging zijn leven weer op de rails te krijgen volgt Léon in de heetste zomer sinds jaren op zijn beurt de sporen van Robine. Maar dan stuit hij op mensen en gebeurtenissen uit haar verleden die veel van wat hij dacht te weten op losse schroeven zetten, en die zelfs zijn wereldbeeld doen wankelen...
Waar ze was (in Van Goghs sporen) is een subtiele, gelaagde roman over verlies en herinnering. Het boek snijdt fundamentele, soms ongemakkelijke kwesties aan. Over vrije wil en synchroniciteit. Over autonomie en overgave. Over het verschil tussen film, schilderkunst en fotografie. En over de vraag hoe goed geliefden elkaar werkelijk kunnen kennen.
Hein-Anton van der Heijden debuteerde eind jaren negentig met korte verhalen in De Gids en De Tweede Ronde. In 2010 verscheen zijn eerste roman De zomer van Godard, in 2013 gevolgd door Winterkwartet. Behalve schrijver was hij tot voor kort ook politicoloog aan de universiteit van Amsterdam.
Over "De zomer van Godard":
'Geslaagd debuut' (Vrij Nederland )
'... de plaatsjes in Frankrijk waar de terrassen met platanen zijn en de schitterende korenvelden worden beschreven alsof je naar een schilderij van Van Gogh kijkt.' (De Leestafel)
'Een goed geschreven ideeënroman' (Biblion)