Belangrijke bedrijfsbeslissingen worden niet meer op rationele argumenten alleen genomen. U moet nadenken over de waarden die in het geding zijn; wat betekent deze stap voor het personeel, het image van het bedrijf, de bedrijfscultuur, de omgeving? De waardenaspecten van bepaalde beslissingen zijn lastig in het vizier te krijgen. Discussie erover verzanden vaak omdat iedereen een andere invulling geeft aan een waarde. Edward de Bono doet met dit boek voor de corporate values wat hij met de Zes denkende hoofddeksels voor denkniveaus deed: hij geeft u een eenvoudige metafoor in handen, die als een scherp mes de diffuse ideeën over bedrijfswaarden van elkaar kan scheiden. De zes waarde-insignes goud, zilver, staal, koper, glas en hout, staan elk voor een groep waarden. De Bono leert u deze waarden te herkennen en in te delen, en doet een aanzet tot een scoresysteem voor het belang ervan. Dit boek is een eenvoudig en inspirerend instrument om zelf mee aan de slag te gaan. Het voedt uw ideeën, verscherpt discussies en vergaderingen over dit onderwerp, en kan in feite door iedereen in elke organisatie gebruikt worden. '