GASTON LEROUX
HET SPOOK VAN DE OPERA
Al een tijdje doen geruchten de ronde over een zonderling wezen dat rondspookt in de Parijse opera. De paniek slaat pas goed toe al ser een toneelknecht opgehangen teruggevonden wordt. Het spook blijkt een uiterst getalenteerde, maar misvormde man te zijn. Deze Erik was als aannemer betrokken bij de bouw van de opera en maakte in de onderaardse gewelven kamers voor zichzelf. Via een vernuftig gangenstelsel verschaft hij zich toegang tot alle verdiepingen van de opera. Hij wordt verliefd op de mooie Christine, een onbeduidend zangeresje dat zich onder zijn leiding ontpopt tot operaster. Maar als hij steeds meer beslag op haar gaat leggen, ontdekt ze wie hij is en kan ze niet meer aan hem ontkomen…
Gaston Leroux (1868 - 1927) studeerde rechten, maar koos voor het schrijverschap toen hij van zijn vader een royale erfenis kreeg. Zijn eerste roman ‘Het geheim van de gele kamer’ werd al meteen een klassieker in het genre. Het Spook van de Opera, wat in 1911 verscheen, werd in eerste instantie niet zo enthousiast ontvangen. Pas door een verfilming in de jaren twintig van de vorige eeuw kreeg de roman de belangstelling die hij verdient.
Het hartverscheurende verhaal van ‘Het spook van de opera’ blijft tot de laatste bladzijde boeien.
HET SPOOK VAN DE OPERA
Al een tijdje doen geruchten de ronde over een zonderling wezen dat rondspookt in de Parijse opera. De paniek slaat pas goed toe al ser een toneelknecht opgehangen teruggevonden wordt. Het spook blijkt een uiterst getalenteerde, maar misvormde man te zijn. Deze Erik was als aannemer betrokken bij de bouw van de opera en maakte in de onderaardse gewelven kamers voor zichzelf. Via een vernuftig gangenstelsel verschaft hij zich toegang tot alle verdiepingen van de opera. Hij wordt verliefd op de mooie Christine, een onbeduidend zangeresje dat zich onder zijn leiding ontpopt tot operaster. Maar als hij steeds meer beslag op haar gaat leggen, ontdekt ze wie hij is en kan ze niet meer aan hem ontkomen…
Gaston Leroux (1868 - 1927) studeerde rechten, maar koos voor het schrijverschap toen hij van zijn vader een royale erfenis kreeg. Zijn eerste roman ‘Het geheim van de gele kamer’ werd al meteen een klassieker in het genre. Het Spook van de Opera, wat in 1911 verscheen, werd in eerste instantie niet zo enthousiast ontvangen. Pas door een verfilming in de jaren twintig van de vorige eeuw kreeg de roman de belangstelling die hij verdient.
Het hartverscheurende verhaal van ‘Het spook van de opera’ blijft tot de laatste bladzijde boeien.