Wat laten we achter aan het eind van ons leven? Wat hebben we wérkelijk bijgedragen, los van onze artistieke of intellectuele prestaties? En welke prijs hebben we daarvoor moeten betalen? Dit zijn de vragen die steeds terugkomen in het werk van Julian Barnes, of het nou om zijn doorbraakroman Flauberts papegaai gaat, of om zijn moderne klassieker Alsof het voorbij is. In Het tumult van de tijd, misschien wel zijn meest diepgaande werk tot nu toe, verkent Barnes deze thema’s opnieuw – nu via de fictionele biografie van een van de grootste componisten van de twintigste eeuw, Dmitri Sjostakovitsj.Het had niet veel gescheeld of Sjostakovitsj was ten prooi gevallen aan Stalin. Bijna zijn hele werkzame leven leefde hij in de angst opgepakt te worden, of op zijn minst uit zijn beroep te worden gezet. Alleen door bepaalde compromissen aan te gaan kon hij overleven, en doorgaan met het maken van muziek. Maartegen welke innerlijke prijs?
Het tumult van de tijd is een nieuw hoogtepunt in het toch al indrukwekkende oeuvre van een van de grootste auteurs van onze tijd.