'In het veld raakt je. Jesse Loncraine neemt je mee naar een donkere en vaak wanhopige wereld. Zijn schrijfstijl spaart niemand en is onsentimenteel maar tegelijk tot tranen roerend.' - Michael Palin
De roman In het veld is zo indringend geschreven dat je als lezer bijna zelf aanwezig bent bij de verschrikkelijke gebeurtenissen die de personages overkomen. Zintuiglijk, helder en onopgesmukt vertelt de schrijver verschillende verhalen in één boek: over familiebanden, over de ethiek van journalistiek bedrijven in oorlogsgebied en over verslaving. Niet alleen aan drugs, maar ook aan de kick van voortdurend in gevaar verkeren.
De getroebleerde journalist Orin Perth verdwijnt van de ene op de andere dag van de aardbodem, ergens in Oost-Afrika. Hij heeft net een opzienbarend en ontroerend artikel naar zijn redactie gestuurd over Christine Lokeka die allen achter is gebleven in haar dorp, nadat de militie van een warlord haar man heeft vermoord en haar zoon Paul gekidnapt heeft.
Liz, de moeder van Orin en zelf een gepensioneerd verslaggeefster, vertrekt ondanks haar hopeloos lijkende strijd tegen kanker naar Afrika, op zoek naar haar verdwenen zoon.
Terwijl zowel Liz en Christine ieder op eigen wijze worstelen met de verdwijning van hun zoons, worstelen Orin en Paul om in leven te blijven zonder hun eigen menselijkheid te verliezen. Beiden komen in aanraking met een warlord die zowel afschuwelijke wreedheden begaat als avonden lang prachtige tekeningen van zijn kindsoldaten maakt in poging zich als kunstenaar te ontplooien.
Deze intrigerende roman houdt zich bezig met de ethische dilemma's die oorlogsverslaggevers dagelijks meemaken, gezien door de complexe en boeiende relaties tussen twee moeders en hun zoons.
De roman In het veld is zo indringend geschreven dat je als lezer bijna zelf aanwezig bent bij de verschrikkelijke gebeurtenissen die de personages overkomen. Zintuiglijk, helder en onopgesmukt vertelt de schrijver verschillende verhalen in één boek: over familiebanden, over de ethiek van journalistiek bedrijven in oorlogsgebied en over verslaving. Niet alleen aan drugs, maar ook aan de kick van voortdurend in gevaar verkeren.
De getroebleerde journalist Orin Perth verdwijnt van de ene op de andere dag van de aardbodem, ergens in Oost-Afrika. Hij heeft net een opzienbarend en ontroerend artikel naar zijn redactie gestuurd over Christine Lokeka die allen achter is gebleven in haar dorp, nadat de militie van een warlord haar man heeft vermoord en haar zoon Paul gekidnapt heeft.
Liz, de moeder van Orin en zelf een gepensioneerd verslaggeefster, vertrekt ondanks haar hopeloos lijkende strijd tegen kanker naar Afrika, op zoek naar haar verdwenen zoon.
Terwijl zowel Liz en Christine ieder op eigen wijze worstelen met de verdwijning van hun zoons, worstelen Orin en Paul om in leven te blijven zonder hun eigen menselijkheid te verliezen. Beiden komen in aanraking met een warlord die zowel afschuwelijke wreedheden begaat als avonden lang prachtige tekeningen van zijn kindsoldaten maakt in poging zich als kunstenaar te ontplooien.
Deze intrigerende roman houdt zich bezig met de ethische dilemma's die oorlogsverslaggevers dagelijks meemaken, gezien door de complexe en boeiende relaties tussen twee moeders en hun zoons.