De beste boeken van 2024 volgens Tzum
De medewerkers van Literair weblog Tzum kozen ook hun favoriete boeken van het jaar. Een bloemlezing uit hun leeshoogtepunten van 2024 vind je hier.
Aart Aarsbergen kiest Jenny Erpenbeck – Kairos.
Een tragisch liefdesverhaal met een wrange wending tegen de achtergrond van de langzaam in elkaar zakkende Duitse Democratische Republiek. Een boek vol weemoed en droefenis. Prachtig geschreven.
Esmé van den Boom kiest Kathryn Scanlan – Kick the Latch
Soms vraag je je in tijden van crisis af: waarom toch literatuur? Dan lees je een boek als Kick the Latch – onlangs bij Van Oorschot in vertaling verschenen als ‘Vier de teugels’ – en weet je het weer. Je had niet door dat je alles over het leven van een racepaardentrainster uit Iowa wilde weten. Maar dat wilde je wel.
Martijn van Bruggen kiest Fjodor Dostojevski – Misdaad en straf
De 23-jarige Rodion Raskolnikov vat het plan op om een oudere dame te vermoorden die geld verstrekt in ruil voor onderpand (zoals juwelen). Ze zuigt daarmee arme mensen uit en Raskolnikov meent dat hij haar daarom mag vermoorden. Hij is immers geen doorsnee ‘luis’ maar een ‘Napoleon’: voor hem gelden de wetten niet – hij maakt ze. Heel fijn wanneer zogenaamde klassiekers niet verouderd blijken, maar, mede door de vertaling van Hans Boland, lezen als een krankzinnig, razendspannend detectiveverhaal.
Roos Custers kiest Anatoli Koeznetsov – Babi Jar
Verschrikkelijk aangrijpend verhaal over de massamoord op de Joden van Kiev in 1941. Van A tot Z een waargebeurd verhaal dat door de ogen van de twaalfjarige Koeznetsov is opgetekend en door die kinderblik nog pijnlijker wordt.
Arjen Dijkstra kiest Benjamín Labatut – De MANIAC
Een boek dat me eerst raakte en daarna maanden heeft bezig gehouden. Labatut zet een deel van de wetenschapsgeschiedenis op zijn kop, stelt een prangende vragen en dat doet hij met veel vernuft. De MANIAC is een historische roman in experimentele vorm. Precies op tijd verschenen, want het gaat over een onderwerp dat ons allemaal bezig houdt: kunstmatige intelligentie. Dit is geen wetenschapscommunicatie, of informatieve non-fictie, maar het is Literatuur.
Willem Goedhart kiest Mona Awad – Bunny
BookTok-hit die de hype helemaal waard blijkt: een soort Mean Girls meets Frankenstein: een aspirant-schrijver raakt op haar universiteit bevriend met vier populaire meiden die literaire séances organiseren, waarna zich een bizar, bloederig, briljant spel tussen fictie en werkelijkheid ontvouwt.
Jonathan van der Horst kiest Han Kang – Ik zeg geen vaarwel
Niemand schrijft over trauma, geweld, kunst en dromen zoals Han Kang dat doet. We mogen ons dan ook gelukkig prijzen dat haar beste roman, als enige, rechtstreeks uit het Koreaans is vertaald. Een boek dat die hele Nobelprijs op zichzelf al driedubbel waard is.
Jan de Jong kiest Andrew O’Hagan – Caledonian Road
De Londense straat scheidt niet alleen rijk en arm, maar is ook het vertrekpunt voor opgeblazen ego’s met een imposter syndrome, een schatrijke elite die zijn ziel aan Russische oligarchen heeft verkocht, omhoog geklommen sjacheraars die hun geld verdienen met mensenhandel en revolutionairen die al die zeepbellen willen doorprikken. Een straat, kortom, die het dagelijkse leven in een wereldstad weerspiegelt.
André Keikes kiest Anneke Brassinga – Crudités
Belerend kun je Anneke Brassinga’s toon niet noemen, daarvoor is ze ook te veel een kind van de wederopbouwgeneratie, die zich juist wilde losmaken van knellende conventies, maar haar vorsende ernst zal jonge 21ste-eeuwers toch snel als van een voorbije tijd voorkomen. Maar wát een liefde voor taal en literatuur, ook weer in deze veelzijdige, essayistische mozaïekbundel. Dus doe je best.
Marie-José Klaver kiest Mariken Heitman – De mierenkaravaan
Prachtige roman over een tuin die het zicht van hoofdpersoon Kiek op haar positie binnen haar familie, de maatschappij en de biologie beperkt.
Martijn Nicolaas kiest Carolina Trujillo – De instructies
Een als roman verpakte instructie voor dierenactivisme en voor een geslaagde aanslag op een slachthuis. Maar ook een goed verhaal met tot de verbeelding sprekende personages. Heftig, hartverscheurend maar ook erg geestig en ironisch. Een explosie van een roman.
Miriam Piters kiest Charlotte Van den Broeck – Een vlam Tasmaanse tijgers
Charlotte Van den Broeck staat altijd garant voor een blikverruimende ervaring. Haar consciëntieuze oog voor details en poëtische bespiegelingen leveren een fonkelende ontdekkingstocht op naar de aard van ons, mensen, terwijl we Van den Broeck volgen in haar queeste naar de uitgestorven Tasmaanse tijger.
Koen Schouwenburg kiest Andrew O’Hagan – Caledonian Road
Heerlijke roman over Engeland na Brexit. Intelligent. soepele stijl, scherpe satire en bovenal: bijzonder vermakelijk.
Kris Velter kiest Pierre Michon – Het stroomdal van de Beune
Pierre Michon bewijst opnieuw dat hij een van Frankrijks beste stilisten is: zijn taal is bijzonder rijk, meanderend, bedwelmend en sensueel. Het stroomdal van de Beune is dan ook een klein meesterwerk.
Het volledige overzicht lees je op de site van Tzum.