Hebban annuleert Week van het Luisterboek
Er komt dit jaar geen Week van het Luisterboek. Dat maakte de redactie van Hebban vandaag bekend aan de partners van eerdere edities. ‘Er is te weinig draagvlak onder zowel uitgevers en retailers als onze eigen achterban om de campagneweek door te laten gaan,’ aldus hoofdredacteur Sander Verheijen.
Hebban nam in 2017 de organisatie van de Week van het Luisterboek over van de CPNB en reikte ook driemaal de Hebban Luisterboek Award uit voor beste voorlezer. Vorig jaar vielen Johan Fretz en Frank Lammers in de prijzen en lanceerde de lezerscommunity de awareness-campagne ‘Luisteren is ook lezen’.
Verheijen benadrukt dat het afgelasten van de week niets te maken heeft met teruglopende interesse in het luisterboek. ‘Ook wij horen goede verhalen over de ontwikkeling van het voorgelezen boek en andere digitale vormen van het vermarkten van boeken. Dat is fijn voor het boekenvak, zeker in deze tijd. Maar veel animo voor een campagneweek is er niet en dan kun je maar beter meteen de knoop doorhakken. Met het kleine team dat we hebben denken we dat we onze lezers, en daarmee ook onze partners, nu beter tot dienst zijn met het bevorderen van leesplezier, bijvoorbeeld door het actief ondersteunen van de #ikleesthuis-campagne van de CPNB, dan door het organiseren van de Week van het Luisterboek voor een relatief klein deel van onze lezers.’
Of dit het einde betekent van de Week van het Luisterboek, bevestigt Verheijen niet. ‘Het is nu niet het moment om daar een beslissing over te nemen. Wij hebben er nooit een geheim van gemaakt dat we de Week van het Luisterboek hebben geadopteerd om uitgevers een extra platform te geven voor de promotie van hun audioproducten. Als de coronacrisis achter de rug is zullen we de kansen en mogelijkheden voor een eventuele volgende editie in 2021 met alle betrokkenen bespreken.’