Update: #ikleesthuis verbroedert en slaat aan, maar de lokale boekhandel heeft uw steun keihard nodig
Het boekenvak heeft de handen ineengeslagen voor de campagne #ikleesthuis, dat heeft er in korte tijd voor gezorgd dat Nederlanders flink aan het lezen zijn geslagen. Uit consumentenonderzoek blijkt namelijk dat ruim de helft van de Nederlandse consumenten (ouder dan 18 jaar) tijdens de coronacrisis boeken leest en luistert. Daarmee evenaart lezen streamingsdiensten als Netflix. Toch worden er helaas, door alle coronamaatregelen (die zorgen voor lege winkelstraten), wel minder boeken verkocht dan normaal in deze tijd. Het is dus nóg belangrijker dat we met de lokale boekhandel blijven steunen.
De #ikleesthuis-campagne zal zich nog meer richten op lezen en vooral kopen van boeken bij de lokale boekhandel. Ook Hebban.nl blijft zich voor deze campagne inzetten met het dagelijks updaten van #ikleesthuis-boekentips.
De CPNB, DPG Media platform #NLblijftthuis en Hebban organiseren een programma met 15 unieke korte verhalen speciaal geschreven voor #ikleesthuis door onder andere Herman Koch, Ilja Pfeijffer, Splinter Chabot, Alma Mathijsen, Herman Brusselmans en Suzanne Vermeer. Deze korte verhalen zullen lezers op een laagdrempelige manier in aanraking brengen met Nederlandse auteurs en hun werk. De verhalen - zowel in geschreven als gesproken vorm - worden o.a. verzameld en gepubliceerd op en door Hebban.
Hebban 1000 inspireert de thuislezer
Lezerscommunity Hebban.nl roept mei uit tot Mooiste Boeken Maand en vraagt alle lezers een top 25 aan te maken van de mooiste boeken die ze ooit hebben gelezen. Op basis van deze top 25’s zal op 28 mei a.s. de nieuwe Hebban 1000, de duizend mooiste boeken aller tijden, bekend worden gemaakt. Morgen meer nieuws over de Hebban 1000-campagne.
Coronakronieken: verhalen over de coronacrisis
De fysieke boekhandels krijgen harde klappen door de coronapandemie. Daarom besloot schrijver Daan Heerma van Voss om de verhalen die hij over deze crisis heeft verzameld – van anderen én zelfgeschreven – om te smeden tot één lopend verhaal, en dat te schenken aan de boekhandel. Een unieke samenwerking is het gevolg: Coronakronieken, een boek voor lezers én boekhandelaren, dat naadloos aansluit bij de #ikleesthuis-campagne. De volledige opbrengsten van deze uitgave gaan naar de boekhandel. Coronakronieken verschijnt op 28 mei 2020 en kost 15 euro (e-book 7,99).
‘Hopelijk biedt Coronakronieken iets van vertrouwen, geeft het inzichten, een prachtig levend mozaïek van verhalen van mensen die ons laten zien waartoe we in staat zijn. Nu aanrakingen zijn weggevallen draait het om woorden, om de toon, en om de blik in iemands ogen waarin liefde bestaat voor zijn medemens, die dwars door alles heen voelbaar is.’ – Alex Boogers
‘Uit zijn boeken, die ik allemaal heb gelezen, bleek al hoe maatschappelijk betrokken en origineel Daan Heerma van Voss is. De duiding die we nu zo hard nodig hebben komt nu eens uit de literaire hoek en wel van Heerma van Voss.’ – Margreet de Haan (Boekhandel ‘t Spui)
‘Daan Heerma van Voss observeert en legt perfect vast wat er in heel korte tijd in de wereld gebeurt. Dat doet hij door de verhalen enerzijds groot en werelds te schetsen en anderzijds klein te houden, dankzij het persoonlijke karakter van de individuen. Dit boek móést geschreven worden. Leve het boek en leve het geschreven woord.’ – Arno Koek (Boekhandel Blokker Heemstede)
#ikleesthuis