Ook Hebban Zeven Zussen-café populair
Vorige week werd bekend dat De zeven zussen van Lucinda Riley het best verkochte boek van 2019 is. Het is voor het eerst dat eenzelfde auteur twee jaar op rij met hetzelfde boek op de eerste plek van de Top 100 eindigt. NOS maakte hier een reportage over, waaruit blijkt dat naast de boeken van Riley ook het Zeven zussen-café op Hebban populair is. NOS interviewde kroegbazinnen Lore van Dun en Diana Mom over de populariteit van de serie.
Zeven zussen-café
Wat maakt de boeken over de zeven zussen - eigenlijk zijn het er maar zes, want over de zevende is niets bekend - zo populair? 'Het is de perfecte combinatie van geschiedenis, mysterie, liefde, vriendschap en familie,' zegt Lore van Dun, die zich op de boekenwebsite Hebban 'kroegbazin' noemt van een interactief 'Zeven Zussen-café' waar fans hun ervaring delen.
'Ik houd niet zo van hypes, dus eerst was ik wat terughoudend,' vertelt Van Dun, 'Maar toen ik in deel 1 begon, was ik er meteen aan verknocht. Het is niet zomaar een liefdesverhaal of een verhaal waarin geschiedenis een rol speelt. De zussen krijgen ieder hun eigen verhaal, zodat je hen een voor een heel goed leert kennen.'
Diana Mom, die samen met Lore van Dun 'kroegbazin' is van het online fancafé van De Zeven Zussen, prijst vooral de combinatie tussen heden en verleden in de boeken. 'Riley weet die perfect met elkaar te verweven,' zegt ze.
'In het eerste deel gaat de hoofdpersoon bijvoorbeeld naar Rio de Janeiro. Je leert van alles over het Jezusbeeld dat daar staat, want de geschiedenis van dat beeld houdt in het boek verband met de geschiedenis van de hoofdpersoon.'
Voor Mom is dat ook wat de De Zeven Zussen-serie onderscheidt van andere boeken. 'Het biedt verdieping in de geschiedenis, je steekt er echt iets van op. De romantiek is een leuke bijkomstigheid, maar speelt niet de hoofdrol. En de serie is ook spannend: al vanaf deel 1 wil je weten wat er met de vader is gebeurd.'