Over lezers en lezen: 'we gaan uit van ideeën die helemaal niet kloppen'
Kinderboekenambassadeur Rian Visser sprak met CPNB-directeur Eveline Aendekerk over lezen en lezers, van kinderen tot volwassenen. Ze spreken over doelgroepen die moeilijk te bereiken zijn, het belang van prijzen voor leesbevordering en onze aannames over lezen.
'We doen veel onderzoek en merken dan dat we uitgaan van ideeën die helemaal niet kloppen. Zo denken we dat mensen die maar een of twee keer per jaar een boek kopen en vooral op vakantie lezen, geen literatuur kiezen. Dat is niet waar,' vertelt Eveline Aendekerk, directeur van Stichting CPNB.
'De top-3 genres van de veelkoper en de laagfrequente koper is exact gelijk.'
Kinderboekenambassadeur Rian Visser heeft een missie: hoe betrekken we de hele maatschappij bij leesbevordering? Er zijn moeilijk te bereiken doelgroepen die voor veellezers vanzelfsprekend en belangrijk zijn, maar buiten die bubbel helemaal niet bekend zijn.
'Toevallig zat ik gisteravond de uitkomst van een onderzoek rondom de Kinderboekenweek te lezen,' zegt Aendekerk. 'Er zijn nog steeds ouders die denken dat de Kinderboekenweek iets is dat alleen op school gevierd wordt en die niet weten dat ze dan in de winkel een Kinderboekenweekgeschenk kunnen krijgen, als ze een boek kopen.'
Het volledige interview lees je via onderstaande knop.