Promotie op Hebban
Hebban is dé lezerscommunity van Nederland en Vlaanderen. Miljoenen mensen weten de weg naar de site te vinden. Hebban telt inmiddels bijna driehonderdduizend geregistreerde lezers en meer dan een half miljoen bezoekers per maand.
Hebban maakt sinds 2021 deel uit van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek. De CPNB zet de lezer centraal en wil het leven van mensen verrijken door ze meer boeken te laten lezen. Een boek kan zoveel doen: taal en geletterdheid maken het verschil in de ontwikkeling van mensen, boeken zorgen voor verrijking en verdieping, verhalen bieden ontspanning en ontsnapping. En natuurlijk is een boek een mooi cadeau met grote meerwaarde. Om het koop- en leengedrag van consumenten te stimuleren initieert de CPNB diverse campagnes en activiteiten. CPNB werkt altijd vanuit het collectief van boekhandels, bibliotheken en uitgeverijen. Bekende merken van Stichting CPNB zijn De Nationale Voorleesdagen, Boekenweek, Zomerlezen, Boekenweek voor Jongeren, Kinderboekenweek, Nederland Leest en Hebban. Meer informatie: www.cpnb.nl
Focus op een zo groot mogelijk bereik. Zowel leden als bezoekers.
- premium billboard (1500x385 pixels, homepage en boekpagina)
- ad (728x90 pixels, ROS)
- rectangle (400x300 pixels, ROS)
- nieuwsbriefbanner (650x200 pixels)
- gesponsord boek
- fulll screen promo (Hebban boekenappp)
Focus op interactie met community (recensies, discussies).
- leesclubs
- lezersrecensies
Focus op inhoud en bereik. Website, nieuwsbrieven en/of app.
- advertorial (interview of dossier)
- giveaway
Online leesclubs schieten als paddestoelen uit de grond, toch onderscheidt Hebban zich nog steeds ten opzichte van de vele andere initiatieven.
Hebban organiseert ca. 52 leesclubs per jaar. Hebban Leesclubs worden met zorg en enthousiasme geleid door ervaren coördinatoren volgens een vast stramien. Samenlezen en boeken bespreken met een grote groep lezers vergt dan ook een strakke organisatie. Er wordt gebruikgemaakt van een standaardset met discussievragen, maar deze kunnen ook worden aangevuld met vragen op maat.
Zichtbaarheid
Naast de professionele coördinatie en de tools die speciaal voor dit doel werden ontwikkeld, onderscheidt Hebban zich ook door de blijvende zichtbaarheid van de leesclubs. De aankondiging en inschrijving van een leesclub wordt altijd redactioneel gedaan (incl. publicatie in relevante nieuwsbrieven). Elke Hebban Leesclub heeft haar eigen ‘spot’, een mini-site binnen Hebban met duidelijke url, en directe toegang hiertoe via een knop op de betreffende boekpagina.
Recensies en Hebban Rank
Het schrijven van een recensie is voor deelnemers verplicht waardoor er naderhand ook veel gebeurt op de boekpagina. Deze activiteit heeft een positieve invloed op de populariteit (Hebban Rank, zie pagina 21) én de vindbaarheid van het boek via bijvoorbeeld de Google zoekmachine.
Leesclubboek van het Jaar
Alle leesclubboeken maken automatisch kans op de titel Hebban Leesclub Boek van het Jaar die jaarlijks in januari bekend wordt gemaakt (zie pagina 19 voor eerdere winnaars).
Andere vormen van leesclubs
Een verrassende vorm van samenlezen is de Hebban Feuilleton Leesclub. Hierin wordt een nog niet verschenen boek in een wekelijkse aflevering van ca. 100 pagina’s in pdf gedeeld met maximaal 50 lezers. Elke aflevering wordt intensief besproken onder de leiding van een coördinator.
Display
Premium Billboard
Het Premium Billboard is een promotionele uiting die geplaatst wordt in de redactionele slider op de homepage. Er kan gelinkt worden naar pagina’s binnen Hebban, maar ook naar externe websites. De Premium Billboard wordt doorgeplaatst op alle boekpagina's. Het bereik is: 20.000 views per dag.
Banner
Een banner is een advertentie op goed zichtbare plaatsen op Hebban. De advertentie linkt naar een externe website of naar een pagina op Hebban. Er zijn twee posities: de rectangle banner (dat is een banner aan de rechterzijde) en de leaderboard (een liggende banner in nieuwsbrieven en notificaties).
Gesponsord boek
Een gesponsord boek is een uitgelicht boek volgens een vast format op goed zichtbare plaatsen op Hebban, bijvoorbeeld op boekdetail- en auteurspagina’s en in de kantlijn van artikelen. Bij een gesponsord boek neem je een aantal vertoningen af. Het aantal dagen dat de uiting zichtbaar is hangt af van het aantal bezoekers en aantal gesponsorde boeken die elkaar afwisselen. Er wordt altijd naar de boekdetailpagina gelinkt. Een gesponsord boek kan ook worden doorgeplaatst in 'Uitgelicht' op de homepage en in de Hebban Boekenapp en worden doorgeplaatst in de Hebban Lunchupdate en de wekelijkse Mijn Hebban-nieuwsbrief.
- Kop: maximaal 30 tekens (incl. spaties).
- Tekst: maximaal 160 tekens (incl. spaties). Er kan ook een link naar een externe website worden opgenomen in de tekst.