het Amusement

20078saskbe 15 mei 2024
Ik had de graphic novel ‘Amusement’ van Brecht Evens gelezen, in mijn opzicht voldeed dit boek niet echt aan mijn verwachtingen. De cover van deze graphic novel, en de illustraties spraken mij weliswaar wel aan, door middel van het kleurgebruik en de stijl van de illustraties, maakte hij het zeer aantrekkelijk. Visueel gezien dan toch. Inhoudelijk is een ander verhaal. Het verhaal vertelt hoe de jongeren; Mattias, Lucie, Dries en Fabienne rondzwerven door een aangrijpend pretpark genaamd ‘Plox’, tijdens hun bezoek worden de jongeren belemmerd door hun grootste angsten en emotionele problemen, alhoewel de karakters duidelijk beschreven worden, blijven ze in mijn mening iets te oppervlakkig en overtollig. De auteur kon de personages denk ik veel beter beschrijven, dan ze uiteindelijk beschreven zijn. Er is eveneens weinig begrip in de samenhang van het verhaal, de auteur springt van de hak op de tak. Het verhaal is in principe gewoon voorspelbaar, wederom is er te weinig aandacht aan samenhang van het plot in dit verhaal. Evens kon dieper ingaan op de emotionele thema’s die nogal zwak beschreven werden. (spoiler!) De relationele moeilijkheden tussen Lucie en Mattias werden na een tijdje zelfs voorspelbaar, wat natuurlijk ietsje teleurstellend is. De tijdsindeling was weliswaar wel aangenaam. In dit verhaal kwamen flashbacks regelmatig terug, die inzicht gaven over hun verleden en hoe het personage nu is. Ik lees Brecht Evens boeken eigenlijk niet, maar heb onderzoek gedaan en heb gezien dat zijn eigenschappen van graphic novels vaak ‘diepgaande thema’s’ bevatten, dit boek is daar wel zeker een mooi voorbeeld van. Hij heeft zeker aandacht voor complexiteit van menselijke emoties in Amusement, alleen niet geweldig uitgewerkt. Natuurlijk verdient hij wel een hoedje op voor de prachtige illustraties vertoont in het boek, de levendige illustraties geven een knus gevoel. Mijn uiteindelijke vaststelling? Dit boek is fantastisch om te lezen (en de illustraties te bewonderen) als je fan bent van diepgaande thema’s zoals vriendschap, jaloezie, rivaliteit, liefde, etc, en als je graag onsamenhangende verhalen leest, waar je weinig aandacht nodig hebt op alle personages. Persoonlijk heb ik liever wat meer uitgeschreven personages, waar het plot ook ietsje samenhangt.