Wat een prachtige bundel !

A van Steeg 11 september 2024
Als de tijd ons komt halen is een prachtig hardcover editie met een mooie cover met gouden letters. De subtitel Hoe het werken met de dood mijn leven betekenis gaf, zegt direct wat over de inhoud van dit boek. Want hoe gaat je als nabestaanden of als je weet dat je niet meer lang te leven hebt met het gegeven van de dood om? Weet Linda Blij mij te raken met haar boek over hoe het is om met de dood om te gaan?

Blij heeft al veel gedaan met taal. Zo is ze bekend op social media met Liefbrief waar ze als sneldichter mensen verrast met lieve briefjes en persoonlijke gedichten. Ze doet dit op straat bij onbekenden die ze tegenkomt. Naast dit gegeven is ze ook auteur en heeft ze honderden uitvaart- en trouwceremonies begeleidt. Dit boek is een mooie herinnering aan alle persoonlijke ervaringen en gesprekken die ze mocht hebben. In 52 korte verhalen begeleidt ze de lezer door zeer diverse verhalen over hoe men de dood ervaart en hoe je afscheid neemt van de overledene.

Toen ik Als de tijd ons komt halen direct opviel, is de zorg die is besteedt aan dit boek. Dit past zo mooi bij het thema die de meeste toch vaak als iets moois en dierbaars ervaren. Elk verhaal die Blij met de lezer deelt, geeft een bepaalde emotie weer. Is het niet van haarzelf dan is het wel van diegene die komt te overlijden of de nabestaanden in welke vorm dan ook. Waar het ene verhaal om directe nabestaanden gaat, gaat het andere over kennissen die de overledenen de laatste eer komen bewijzen.

Blij kende ik nog niet, ook niet via Liefbrief. Nadat ik haar zocht op Instagram ben ik haar gelijk gaan volgen. Want als je zo met de taal kunt spelen dan moet je wel mensen weten te raken op welke wijze dan ook. Haar schrijfstijl is eervol en ondanks de korte verhalen voel je de boodschap wel. Af en toe had ik gehoopt dat ze een langer verhaal had kunnen delen met de lezer, maar daar leent dit boek zich uiteindelijk niet voor.

Als de tijd ons komt halen geeft een mooi inkijkje in het werk van de uitvaartzorg. Ze durft zichzelf bloot te geven op een mooie manier, waar ze ook met respect het verhaal aan papier heeft toevertrouwd. Het is geen zwaarbeladen bundel geworden, maar juist heel luchtig en dat mag zeker ook zo zijn. De dood krijgen we allemaal mee te maken en hoort bij het leven. Het is precies dat wat Blij tussen de regels laat zien en voelen. Ik las deze verhalenbundel met plezier en las steeds een aantal verhalen per dag. 4 welverdiende sterren voor Als de tijd ons komt halen.

Meer recensies van A van Steeg