Blind & liefde

A van Steeg 16 augustus 2024
Marco van Zuijlen is naast auteur ook vrachtwagenchauffeur. Blind & liefde is voor mij de eerste kennismaking met zijn werk, maar hij blijkt al meerdere boeken geschreven te hebben. Weet hij met zijn nieuwste werk de lezer te verrassen met zijn verhaal over de slechtziende Jill die verliefd wordt en haar leven verbreed ziet worden?

Blind & liefde kent een opvallend blauw/paarsachtige cover waar een groot rood hard op zien is met een blindengeleide stok erdoorheen. Dit was voor mij, naast de synopsis, de reden dat ik ja zei tegen de auteur om zijn boek te lezen. In zijn nieuwste werk maakt de lezer kennis met de jonge Jill die door een ongeluk slechtziend is geworden. Door hulp van haar ouders redt ze zich en haar opleiding volgt ze met veel plezier. Maar echte vrijheid kent ze niet omdat ze altijd afhankelijk is van anderen en weinig vrienden heeft. Als ze Frank ontmoet wordt ze verliefd en dit is wederzijds. Opeens wordt haar wereld letterlijk groter omdat hij haar mee neemt in zijn leven en activiteiten. Ook in de liefde mag ze ervaren dat ze er toe doet en wordt gewaardeerd. Maar haar gevoel zegt haar dat er toch meer aan de hand is. Maar ze kan het helaas niet zien en is hiervan afhankelijk van anderen. Klopt haar gevoel en kan ze hulp krijgen van Frank en zijn vriendengroep door vragen te stellen? Of staat ze er uiteindelijk toch alleen voor met haar visuele beperking?

Blind & liefde is een verhaal geworden die bol staat van acceptatie, liefde maar ook spanning. De auteur laat heel duidelijk zien wat een visuele beperking kan betekenen, maar ook hoe andere zintuigen sterker worden om het visuele deel op te vangen. Hij laat duidelijk zien wat het met een persoon met een visuele beperking betekent om afhankelijk te zijn van de omgeving ook al wil je zo graag je eigen leven leiden en zelfstandig zijn.

Eenmaal beginnende aan het boek valt gelijk de schrijfstijl op. Deze is erg makkelijk en het voelde bijna alsof ik een boek voor jongeren las. Door middel van een snelle opbouw van het verhaal, simpele zinnen en korte hoofdstukken leidt hij de lezer door het leven van Jill. Helaas kent het boek wel enige grammaticafouten wat jammer is omdat het toch de kwaliteit wat naar beneden haalt. Maar de basis van het verhaal heeft van Zuijlen goed uitgedacht en dat mag ook zeker benoemd worden.

Ik las Blind & liefde met mixed feelings. De verhaallijn is zeker niet slecht, maar ik vond het verhaal wel erg simpel en gemakkelijk geschreven, waardoor ik mij wel wat stoorde hieraan. Als het verhaal schrijf technisch beter was gecheckt, dan had er zoveel meer in gezeten en dat had ik de auteur echt gegund. Ik hoop dat de auteur blijft schrijven maar daarnaast ook een goede redacteur vindt. Dan kan hij zomaar wel eens meer lezers achter zich scharen met zijn verhalen. Het schrijven zit zeker in zijn bloed, maar het niveau mag nog wat opgeschroefd worden. Ik geef Blind & liefde graag 3 sterren.

Meer recensies van A van Steeg