Wat een mooi en liefdevol verhaal

A van Steeg 22 augustus 2024
De bibliotheek vol herinneringen is het debuut van Kate Storey en neemt de lezer mee in een prachtige relatie tussen moeder en dochter. Dat alles niet altijd vlekkeloos verloopt, blijkt wel uit dit verhaal, maar hoe kun je elkaar vergeven? Ik keek uit om dit boek te mogen lezen, maar heeft het aan mijn verwachtingen voldaan?

Sally heeft het niet gemakkelijk nadat haar dochter Ella haar 22 jaar geleden verliet om in Australië een nieuw leven op te bouwen. Ze spreken elkaar af en toe, maar het contact is minimaal. Toch koopt Sally elk jaar een boek voor Ella die ze in haar persoonlijk bibliotheek in huis zet met een persoonlijke tekst erin voor Ella. Maar dan wordt Ella gebeld door de buurvrouw van Sally dat het niet goed gaat en Sally hulp nodig heeft. Ze besluit naar inmenging van haar man toch naar huis terug te keren waar ze toch een gevoel van thuiskomen ervaart. Wat heeft haar moeder zich al die jaren nadat Ella in een verhitte ruzie na het overlijden van haar vader een eigen wereld opgebouwd en wat krijgt ze een respect van veel buurtgenoten! Langzaamaan groeien de twee naar elkaar toe en zien ze wat de 22 jaar met hun relatie heeft gedaan. Zal de relatie ooit herstellen en kan Ella het verleden een plekje geven?

Storey mag trots zijn op haar debuut. Ze weet de lezer op een liefdevolle en respectvolle wijze door het verhaal heen te leiden. Hierdoor is De bibliotheek vol herinneringen een boek geworden die menig lezer zal bekoren en met weemoed het boek zal laten dichtslaan. Ik las het boek, die met een vlotte pen is geschreven, graag en hoopte zo dat moeder en dochter dichterbij elkaar zouden komen. Het enige nadeel vond ik dat het verhaal wel een standaard verhaallijn kent in de basis. Maar dat Storey boeken als leidraad neemt, is echt zo geweldig. Dat doet menig boekenfan zijn hart harder laten kloppen.

Wie op zoek is naar een liefdevolle roman waarin de relatie tussen moeder en dochter en natuurlijk boeken de rode draad is moet zou dit boek echt een kans moeten geven. Want je zult echt niet teleurgesteld worden. De schrijfstijl is echt heel intrigerend, boeiend en vol van liefde. Want iedereen verdiend nog een kans toch?

De bibliotheek vol herinneringen heeft mij weten te bekoren en ik ben blij dat ik het boek mocht lezen. Ik sloeg het met een tevreden gevoel dicht en voelde alleen maar liefde voor de personages. 4 welverdiende sterren voor dit debuut.

Meer recensies van A van Steeg