Een debuutroman die tot nadenken stemt

A van Steeg 23 augustus 2024
Amy Neff debuteert met De dagen dat ik liefhad maar begon met schrijven van haar roman al meer dan 10 jaar geleden. Weet ze de lezer te overtuigen van hoe belangrijk liefde kan zijn als de vlam van het leven langzaam uitdooft?

Evelyn en Joseph kennen elkaar zo’n beetje hun hele leven. Als kind speelde ze vaak samen met de broer van Evelyn en beste vriend van Joseph. Dag in dag uit speelde ze aan de schilderachtige kust van New England, maar als ze ouder worden zijn ze elkaar een tijdje uit het oog verloren mede door de oorlog. Als Joseph terugkomt, is het leven niet meer als voorheen, maar de liefde tussen de twee blijkt te sterk. De twee trouwen en krijgen drie kinderen. Ondanks de mooie en minder mooie herinneringen verhuizen ze terug naar het ouderlijk huis van Joseph waar hun kinderen opgroeien. Maar dan blijkt het leven van Evelyn langzaamaan achteruitgaat. Maar moeten ze dit de kinderen wel vertellen die alle drie zo verschillend zijn? Als ze uiteindelijk hun besluit vertellen lijkt een jaar nog maar kort te zijn. Hoe maak je mooie en blijvende herinneringen met elkaar? En hoe ga je als kind met de boodschap om die keihard binnen is gekomen? Uiteindelijk blijkt dat het leven relatief is. Wat vraagt dit van de personen?

Complimenten aan Neff hoe mooi en liefdevol ze de lezer door het boek heen leidt. Je voelt de naastenliefde, maar ook het verdriet wat het verleden met zich heeft meegebracht. Naadloos leidt ze de lezer door het leven van Evelyn en Joseph, maar ook die door van hun kinderen. Want hoe ga je om met de boodschap dat je ouders samen willen sterven omdat ze niet alleen achter willen blijven? De dagen dat ik je liefhad laat dit feilloos voelen en ervaren.

De dagen dat ik liefhad is een roman die veel lezer zal raken. Ikzelf had ook momenten dat een gebeurtenis of zin mij wist te raken. Zo mooi hoe ze met iets kleins soms wat kan losmaken bij de lezer. Het eind vond ik wat voorspellend en had nog wel wat uitgebreider gekund. Dan had ik het boek nog een hogere beoordeling gegeven. Maar wat hebben Evelyn en Joseph een hoop meegemaakt en wat een mooie maar ook heftige keuze hebben ze gemaakt. Maar ook de reactie van de kinderen vond ik heel waardevol om te lezen. Mede door de juiste timbre van het verhaal en de fijne schrijfstijl is De dagen dat ik je liefhad een geweldig debuut geworden.

Wie graag een roman met inhoudt wil lezen die je als lezer tot nadenken zet, zou De dagen dat ik je liefhad zeker op zijn leesplankje moeten zetten. Want over de dood hangt vaak nog een taboe, maar Neff laat zien dat het ook een mooi proces kan zijn om over na te denken en daarover eventueel al keuzes te maken. 4 Welverdiende sterren voor dit debuutroman.

Meer recensies van A van Steeg