Helaas een matig debuut (2.5*)

A van Steeg 19 september 2024
Nuri İşsever heeft al vele cursussen en opleidingen gevolgd op het gebied van gezondheid en nu was het tijd om zijn kennis met de lezer te delen in zijn debuut De eilanden van lichaamsgerichte interventies. Ik was nieuwsgierig of zijn boek een vernieuwend beeld geeft over hoe we ons leven positief kunnen beïnvloeden. Ben ik enthousiast over zijn debuut?

In De eilanden van lichaamsgerichte interventies neemt İşsever de lezer mee in vier delen die ook weer zijn opgedeeld in subhoofdstukken. Hierdoor is het voor de lezer duidelijk wat hij wil gaan bespreken en is het nog eens makkelijk om voor de lezer terug te zoeken naar hetgeen waar hij naar op zoek is. In het eerste deel neemt hij de lezer mee wat lichaamsgerichte interventies is en hoe je dit kunt inzetten om je lichaam meer grip te geven op een herstelgerichte manier van leven. Vervolgens gaat het tweede deel over de natuur van ziekte, gezondheid en herstel. In deel drie gaat het over andere elementen van de natuur en dan gericht op de levensstijl. In het vierde en afsluitende deel gaat het vooral over het cognitieve aspecten. Het boekje kent maar 130 bladzijden waarvan de vijf laatste bladzijden verwijzen naar de gebruikte literatuur.

De auteur heeft het boek mooi opgedeeld waardoor het overzicht duidelijk aanwezig is. Daarnaast sluit hij elk deel af met een samenvatting wat het geheel voor de lezer makkelijk laat terugkijken naar wat er in dat deel is besproken. Dit is heel goed gekozen. Maar wat ik miste in het boek is kracht. Het geheel komt heel statisch over alsof de punten die hij graag wilde bespreken op papier moesten komen maar de uitwerking blijft daarbij wat op de achtergrond. Hierdoor is het echt een boek om te lezen, maar ik voelde me niet gemotiveerd om aan de slag te gaan met hetgeen wat werd besproken. Wat mij daarnaast opviel, is dat de auteur zeer regelmatig 'je kunt' gebruikt om de lezer aan te spreken. Dit lijkt op zich logisch, maar het leek op sommige momenten hierdoor een opsomming.

Het eiland van lichaamsgerichte interventies heeft zeker potentie als er meer zorg aan de uitwerking was gepleegd. De basis van het verhaal is aanwezig, maar het stimuleert de lezer niet om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Bij zelfhulpboeken verwacht ik altijd een bepaalde spirit waarbij de motivatie direct bij me wordt getriggerd. Ik mis dit aspect bij het debuut van İşsever. Het is nu vooral een informatief boek geworden die voor beginners interessant kan zijn, maar als ze echt aan de slag willen gaan met een positieve manier van leven dan zou ik niet voor dit boek gaan.

İşsever laat zien dat hij de theorie zeker in de vingers heeft en dat is ook de basis van dit boek. Helaas vond ik het boek niet krachtig genoeg om me gemotiveerd te krijgen en dat zoek ik toch bij dit genre boeken. Helaas ben ik niet heel positief over dit debuut, maar de auteur laat wel zien dat hij de kennis in zich heeft. Als hij nog een boek zou uitbrengen, dan zou ik kiezen voor meer bladzijden en meer motivatie en kracht naar de lezer toe. Dan kan zijn boek zomaar eens een leuke club volgers krijgen. Helaas kom ik net verder 2.5 sterren voor De eilanden van lichaamsgerichte interventies.

Meer recensies van A van Steeg