Prachtig begin van deze serie

A van Steeg 10 augustus 2024
De Finse katoenmolen is het begin van een nieuwe serie die dezelfde naam draagt. In deze historische roman neem Ann-Christin Antell de lezer mee naar het eind van de negentiende eeuw waar het leven niet altijd makkelijk is op verschillende vlakken. Maar wat als je als vrouw de keuze maakt voor jezelf. Levert dit je dan geluk op of alleen maar veel zorgen?

Jenny Malmström is een weduwe en heeft haar kindje al vroeg verloren. Als dochter van een dominee kent ze veel mensen en zet ze zich in voor de armbedeelde. Daarnaast zet ze zich met de vrouwenvereniging in voor de armen en hoopt ze dat vrouwen meer rechten krijgen. Als ze de rijke Fredrik Barker leert kennen die de zoon is van de katoenfabriek weet ze niet wat ze van deze man moet vinden. Hij is charmant maar ook arrogant tegelijk. Ze weet niet wat ze met hem aan moet want hij maakt wel wat bij haar los. Maar hij is niet de enige man die interesse in haar heeft. Maar wat als familietradities voor gaan op gevoelens? Kan deze eer dan nog worden gered of blijft het leven een keurmerk van waar je bent opgegroeid?

Antell heeft met De Finse katoenmolen een heel mooi begin geschreven in deze serie. Vanaf de eerste hoofdstuk voelde ik het verhaal en wilde graag verder lezen. Echt verrassend is de verhaallijn niet maar de eerbied waarmee de auteur schrijft is echt prachtig. Ze laat zien hoe het leven destijds was, de klassenverschillen, maar ook de pijn en het verdriet van verlies, tradities en regels. Maar ook het geluk van doorzettingsvermogen, een groot hart hebben en in jezelf blijven geloven. Ik heb van begin tot eind genoten van dit verhaal en kijk dan ook reikhalzend uit naar de opvolger.

De Finse katoenmolen laat de lezer ervaren hoe het leven destijds geweest moet zijn en dat keuzes maken soms niet met het hart gemaakt werden om de familie tevreden te houden. Het eind kent nog veel open eindjes en was niet verrassend, maar het verhaal is zo respectvol geschreven dat ik echt heel enthousiast ben over dit eerste deel in deze serie. Ik hoop dat de auteur nog heel veel inspiratie heeft voor nog veel vervolgdelen. Dit kan dan zomaar eens een verrassend sterke serie worden. 4 welverdiende sterren voor De Finse katoenmolen.

Meer recensies van A van Steeg