De man en de marabout

A van Steeg 16 september 2024
De man en de marabout is deels gebaseerd op het leven van de auteur. Het vertelt het verhaal van een vrouw die de zorg van haar ernstig beperkte man en haar twee dochters willens en wetens zelf wil dragen. Maar hoe kun je dit volhouden als het zwaar op je schouders drukt?

Barbara is gelukkig getrouwd en samen met haar man Thomas heeft ze twee prachtige dochters. Maar als haar liefhebbende man, met een brede vriendengroep, ernstig beperkt raakt, slaat hun leven 360 graden om. Opeens is ze niet alleen maar moeder, maar is haar Thomas ook zorgbehoeftig. Ze besluit hem thuis te willen verzorgen naast de zorg van haar jonge dochters. Maar niet alleen deze zorg drukt hard op haar schouders. Ook haar verleden heeft haar gevormd tot de vrouw die ze nu is. Als ze een reis cadeau krijgen van hun dochters naar Gambia ontmoet ze daar een chauffeur die een geneesheer kent die Thomas misschien wel kan genezen. Maar eenmaal bij de marabour aangekomen zegt hij haar ook te kunnen genezen. Zal dit het leven van Barbara en Thomas doen laten veranderen?

Eerlijk gezegd vind ik de titel van het boek misleidend en had een ander verhaal verwacht. Het boek gaat geeneens zozeer om Gambia en de marabout maar om de persoonlijke reis en leven van Barbara. Als Thomas niet zo zorgbehoeftig zou zijn geweest, had haar leven er anders uitgezien en was ze niet tot deze inzichten gekomen, maar had het leven haar wel op een andere manier laten doen inzien dat ze niet alles kan dragen.

De man en de marabout is een boek vol van liefde, zelfzorg, naastenliefde maar ook wat je jeugd met je huidige leven kan doen. De jonge jaren van Barbara waren ook vol van zorg, maar zo zag ze dit als kind nog niet. Uiteindelijk moet ze keuzes maken wil ze aan haarzelf kunnen gaan denken. De schrijfstijl is fijn mede door de verschillende tijdlijnen.

Persoonlijk had ik voor een andere titel gekozen want dat zou de lading misschien beter dekken. Desondanks is het een boek die tot nadenken stemt in deze zo drukke economie waarin iedereen maar wil doorgaan omdat het nu eenmaal nu zo is. Maar De man en de marabout kan de lezer zeker tot andere inzichten brengen.

Ik vond De man en de marabout een goed verhaal, maar had er iets meer van verwacht. Ik had graag meer over Gambia gelezen en over de marabout. Desondanks mag Van der Hoef trots zijn op haar boek. Want uiteindelijk is het toch deels gebaseerd op haar eigen levensverhaal en dat zal veel herinneringen met zich hebben meegebracht tijdens het schrijven. 3 sterren voor het debuut van de auteur.

Meer recensies van A van Steeg