Fijne psychologische thriller

A van Steeg 05 september 2024
Sam Holland brengt met De poppenmeester haar derde boek uit in Nederland en is de opvolger van De echoman. Waar ik bij haar debuut nog twijfels had over de uitwerking van het verhaal, was ik toch nieuwsgierig naar de opvolger De poppenmeester. Wist ze me nu wel te overtuigen met dit tweede boek in de serie?

Wanneer `s morgens tijdens de spits een man onder de wielen van een locomotief komt, lijkt het een schrijnende zelfmoordzaak te worden. Maar al snel blijkt dat het slachtoffer nooit buitenkwam en grote psychische problemen kende. Maar hoe kwam deze man dan tot deze daad tijdens de drukke ochtendspits? Als niet veel later meer doden worden aangetroffen die allemaal zelfmoord hebben lijken te hebben gepleegd, gaan de alarmbellen rinkelen. Want het lijkt tot een zaak te worden waar een seriemoordenaar actief is die de psychisch zieke mensen tot de dood weet te drijven. Maar wat is hiervoor de reden?

De poppenmeester is een waardige opvolger van De echoman. Waar ik in dit boek een aantal gebeurtenissen wel vergezocht vond, had ik dit niet in dit verhaal. De personages zijn goed uitgekozen en dat de zaak wel heel dicht bij de broer en collega van Cara komt, maakt het geheel net wat sterker. Griffin en Cara hebben geen makkelijke jeugd gehad waarbij hun vader ook al jong overleed door een noodlottig ongeluk. Toch twijfelt Griffin hieraan nu ze met deze zaken bezig zijn. Klopt zijn onderbuikgevoel?

Holland heeft met De poppenmeester laten zien dat ze een sterke auteur is die de verhaallijn goed bij elkaar weet te brengen. Ook al zit er een aantal jaar tussen de boeken, toch wist ik de verhaallijn zo weer op te pakken. Dit keer heb ik genoten van het verhaal van de auteur en wilde ik graag verder lezen om erachter te komen wie er achter de zaken zat. Een compliment wat mij betreft voor de auteur. Ik denk dat ik De 20 toch nog ga lezen, want deze had ik nog niet toegevoegd aan mijn leesplankje.

Wie graag een goed uitgewerkt verhaal wil lezen waarbij zowel de zaak als de personages een ontwikkeling doormaken, kan bij deze serie zeker zijn van fijne leesuurtjes. Waar ik minder enthousiast was van haar debuut, ben ik nu wel enthousiast. Ik geef De poppenmeester dan ook graag 4 sterren.

Meer recensies van A van Steeg