De supavonturen van Chiara is een mooi boek voor de beginnende lezer (3.5*)

A van Steeg 10 oktober 2024
De supavonturen van Chiara is het debuut van Valeria Gagliona en is een kinderboek voor kinderen rond de 6 jaar. In 48 bladzijden neemt ze de lezer mee op avontuur. Is dit debuut een aanrader voor de jonge lezers?

In De supavonturen van Chiara lezen we het verhaal van Chiara die samen met haar moeder met de sup op avontuur gaat. Ze suppen naar een eilandje, halen het afval uit het water en ontdekken nog zoveel meer. Maar naast de avonturen met haar moeder vind ze flamingo’s ook echt geweldig. Al dit moois wordt niet alleen verteld in een makkelijk verhaal, maar ook via de prachtige illustraties van Jennifer Lubbersen te zien. Een waar water verhaal vol avontuur van een zesjarig meisje samen met haar moeder.

Gagliona heeft een interessant kinderboek geschreven die prachtig ondersteunt wordt door de tekeningen. Het geheel is kleurrijk en kinderen kunnen het verhaal aan de tekeningen koppelen. In het korte verhaal zijn woorden in de tekst schuingedrukt om het verhaal nog meer body te geven. Het zijn deels ook woorden die met de kinderen besproken kunnen worden om het verhaal uit te leggen. Wat mij hier opvalt, is dat hier soms moeilijke woorden worden gebruikt die voor een zesjarige niet begrijpelijk zijn, zeker niet als ze zelf beginnen te lezen. Als deze woorden een makkelijkere keuze hadden gekregen was dit boek nog makkelijker om voor kinderen te volgen.

De supavonturen van Chiara is een goed en leuk debuut geworden die een mooie samenwerking tussen Gagliona en Lubbersen heeft opgeleverd. Het is zeker een mooie start voor een vervolg. Het boek nodigt uit en is heel kleurrijk. Als de tekst nog beter op het kind wordt aangepast dan kunnen de avonturen van Chiara zomaar eens een geweldige reeks worden die veel kinderen en ouders zullen waarderen.

Ik hoop dat de auteur en illustrator de kans krijgen om door een breder publiek gevonden te worden. Misschien dat de avonturen omtrent Chiara dan zomaar eens een leuke serie kan worden. De supavonturen van Chiara is educatief en vrolijk. Wat wil een kind en ouder nog meer.

Meer recensies van A van Steeg