Nijland bewijst zichzelf opnieuw met De zonnesteen

A van Steeg 13 september 2024
Jet Nijland heeft haar naam inmiddels in de Nederlandse boekenwereld wel gevestigd als voornamelijk historisch roman auteur. Ik lees haar boeken met veel plezier en nu kreeg ik ook nog eens de kans om De zonnesteen vooruit te mogen lezen. Weet ze met haar nieuwste werk mij weer te verrassen met een geweldige historische roman?

In De zonnesteen komen we in het verleden in 1745 in Schotland terecht. Er heerst veel onrust in het land en mensen hebben het niet makkelijk. De jonge Lyna verdient haar geld als waarzegster en die gave heeft ze van haar inmiddels overleden moeder. Haar vader is een alcoholist en Lyna moet haar geld aan hem afstaan. Als haar vader haar wil uithuwelijken vlucht ze weg en komt als dienstmeisje bij een kasteel te werken waar ook nog eens de man woont die ze al zo vaak in haar dromen zag passeren. Maar kunnen Lyna en Grant wel verliefd worden gezien hun klassenverschil? Als Grant en zijn broer gaan vechten voor hun land kan ze alleen maar hopen op zijn terugkeer. Maar wat zal het leven hun brengen?

In het heden leren we Bonnie kennen die het niet makkelijk heeft. Ze heeft een vervallen kasteel geërfd van haar ouders en woont zelf samen met haar hond in een van de cottages die daaromheen staan. Hoe kan ze het kasteel ooit redden als ze geen geld heeft? Als ze een bekende rugbyspeler ontmoet is ze van hem onder de indruk, maar wat moet hij met een vrouw zoals zij? Langzaamaan ontstaan er plannen om aan geld te komen maar kan Bonnie genoeg geld bij elkaar sprokkelen voor de opbouw van het kasteel? En wat betekent de zonnesteen die ze heeft gevonden? Verteld deze ketting een bijzonder verhaal?

Yes! Jet Nijland heeft het weer voor elkaar gekregen om een goed uitgewerkt verhaal te schrijven. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik het tot halverwege een gemiddeld verhaal vond en ik zelfs even twijfelde aan het verhaal. Maar dan ontstaan er steeds meer ontwikkelingen en wist ze me zelfs te ontroeren met De zonnesteen. Heerlijk dat ze steeds weer haar verhaal opbouwt vanuit het heden en verleden. Hierdoor krijg je als lezer een goed beeld van de verhaallijn, zeker omdat Nijland altijd research doet voor haar verhaal. Ik zie haar man al 'genieten' van het verhaal die Nijland gebruikte voor dit verhaal.

De zonnesteen is een verhaal die een duidelijk beeld schept van hoe het in 1745 geweest heeft kunnen zijn. Het was voor de meeste mensen niet makkelijk om te overleven omdat men vaak arm was en er veel onrust in Schotland heerste. Ik vind het bewonderenswaardig hoe Nijland dit zo kan uitwerken tot een waardig historisch roman. Haar schrijfstijl is uitnodigend en beeldend. Dit maakt haar boeken voor een breed publiek toegankelijk.

Met De zonnesteen mag Niijland wederom een vinkje afstrepen achter haar naam met een goed geschreven boek. Ik hoop dat ze veel lezers mag bereiken met haar verhalen want ze verdient dit podium. Inmiddels broed ze alweer op een volgende verhaal als we haar socials mogen geloven. Ik kijk uit naar haar volgende werk. 4 welverdiende sterren.

Meer recensies van A van Steeg